تکنولوژی

فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی حدود ۱۹۰۰ مهارت را آموزش می‌دهد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: در بخش دولتی این اداره کل ۷۸۰ عنوان و در بخش غیردولتی زیر نظر آن هزار و ۱۰۰ عنوان حرفه به‌صورت تخصصی به مهارت‎ آموزان آموزش داده می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار نفر در این ۲ بخش‌ مشغول حرفه آموزی اند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

“امیر دایی” روز سه‌شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: ۴۵ مرکز دولتی در استان فعالیت دارند که در همه شهرستان‌های استان پراکنده شده است و در این مراکز نیز ۷۰۰ نفر مشغول به کار هستند که از این میان، ۳۸۰ نفر به‌عنوان مربی در ۲۴۰ کارگاه دولتی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: طیف مهارت آموزان هم از کارجویان یا همان متقاضیان کار گرفته تا دانشجویان، دانش آموزان، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، سربازان وظیفه، معتادان بهبودیافته و زندانیان گسترده شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۵۰ آموزشگاه متمرکز بر حاشیه شهر ایجاد شده است و از ابتدای سال جاری تاکنون، فقط افزون بر ۱۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشغول به فراگیری مهارت‎های مختلف شده‌اند.

فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی حدود ۱۹۰۰ حرفه را به مهارت آموزان آموزش می‌دهد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: باید حلقه وصلی میان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با حوزه صنعت ایجاد شود. این که مهارت‎‌ آموزان یک رشته خاص توسط صاحبان صنایع از پیش استخدام شوند خوب است اما مهارت‎ آموزی هم باید منطبق بر نیازسنجی عرصه کار و صنعت باشد.

آیت الله سید احمد علم الهدی با بیان این که به سراغ شهرک‌های صنعتی، کارخانه ها و کارگاه‌های تولیدی بروید افزود: ظرفیت نیروی انسانی نخبه و بامهارت خود را به صاحبان صنایع و تولیدکنندگان ارائه دهید و به گونه ای نباشد که خروجی مراکز آموزش فنی و حرفه ای به آموزش مهارت‎ آموزانی بینجامد که با وجود کسب مهارت‌های مؤثر در بازار آزاد رها شوند و حمایتی از آنان صورت نگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکززدایی از تراکم امکانات در شهرهای بزرگ ادامه داد: اگر بر مهارت‎ آموزی به جوانان مناطق محروم و شهرستان‌های کم‌برخوردار استان متمرکز باشید، به‌تدریج سرمایه‌گذاران نیز ترغیب می‌شوند برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص در این مناطق، خط تولید خود را در این نقاط ایجاد کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: همین مساله نیز به‌موازات اشتغال‎زایی، به رونق تدریجی بخش‌های کم‎ برخوردار و محروم می‌انجامد و به عبارتی آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در عرصه محرومیت ‎زدایی هم به میدان بیاید.

۴۵ مرکز دولتی و هزار و ۵۵ آموزشگاه آزاد در زمینه آموزشهای فنی و حرفه‌ای در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی عهده‌دار امر مهارت‌آموزی هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا