تکنولوژی

راه اندازی گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به زودی گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند فرایند واردات و صادرات این حوزه را تسهیل کند.

به گزارش گروه تکنولوژی خبر8 ؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آئین افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام، ضمن تقدیر از حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری گفت: نکته مهمی که این دوره از انتخابات برای ما و مجموعه وزارت ارتباطات داشت این بود برای نخستین بار بخشی از فرایند احراز هویت و استعلامات به صورت برخط انجام شد که خوشبختانه بیش از ۹۹ درصد استعلامات در روز انتخابات کاملاً به شکل برخط انجام گرفت؛ یعنی در زمان انتخابات از دور افتاده‌ترین نقاط روستایی تا شهرهای بزرگ شاهد پایداری ۹۹ درصدی ارتباطات بودیم.

زارع‌پور با اشاره به جایگاه و اهمیت منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: زمانی که برای نخستین بار به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام آمدم به دوستان عرض کردم که این منطقه تکه‌ای جواهر است.

وی در ادامه افزود: اگر این منطقه در گذشته مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت می‌توانست به یکی از قطب‌های صنعت هوافضا و اقتصاد دیجیتال تبدیل شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام جایگاه ویژه‌ای هم به لحاظ جغرافیایی و نزدیکی به تهران، مزایای منطقه ویژه، حضور و فعالیت تعداد بسیار زیاد شرکت‌های دانش بنیان، استقرار گمرک تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و در نهایت به لحاظ قرار گرفتن در کنار یک وزارتخانه تخصصی پنج عاملی است که برای این منطقه ظرفیت ویژه‌ای ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: امروز خوشحالیم که با افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام ضلع ششمی در حال ایجاد شدن است که امیدوارم با همکاری بخش‌های ذیربط اعم از دولتی و خصوصی جایگاه ویژه‌ای برای این منطقه در حوزه هوا و فضا ایجاد شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ساخت پارک علم و فناوری در حوزه هوا و فضا در منطقه ویژه اقتصادی پیام در پایان این مراسم گفت: امضای این تفاهم نامه می‌تواند جهشی در حوزه تولیدات دانش بنیان در عرصه هوایی با محوریت منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام ایجاد کند.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به اهداف راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام گفت: عقبه و سابقه منطقه پیام به سی سال پیش باز می‌گردد که قرار بود در کنار وزارت پست، تلگراف و تلفن وقت بتواند به هاب پستی منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

وی افزود: این اتفاق متأسفانه نیفتاد و به نوعی این حوزه را به رقبا واگذار کردیم؛ ولی در دوره جدید به دنبال احیا این منطقه به ویژه در حوزه پستی و سایر حوزه‌ها هستیم و بر همین اساس تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌ایم منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام را به قطب اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل کنیم که اقدامات خوبی در این دوره در این زمینه انجام گرفته است.

زارع پور تصریح کرد: به زودی گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در این منطقه راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند فرایند واردات و صادرات این حوزه را تسهیل کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تلاشمان این است که این منطقه را به قطب فعالیت‌های وزارت ارتباطات نیز تبدیل کنیم، گفت: در حوزه قطب مراکز داده ما بزرگترین و مهمترین مرکز داده را در منطقه پیام ایجاد خواهیم کرد که بخشی از آن نیز راه اندازی و برنامه‌ریزی شده است که حداقل هزار رک در این منطقه راه‌اندازی شود.

وی افزود: در حوزه ابر دولت نیز قرار است میزبان تمام داده‌های دولتی باشد که در برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شده است و تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف هستند که تمامی داده‌های خود را در ابر دولت ذخیره کنند که یکی از پایه‌های آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: در ارتباط با حوزه پست نیز که مأموریت نخست این منطقه بود با کشورهای همسایه مذاکراتی داشته باشیم که در حال احیا و باز تعریف این مأموریت هستیم تا منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام را به هاب پستی منطقه تبدیل کنیم؛ البته تحقق این مهم نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور است که بتوانیم از این منطقه پروازهای بین الملی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بنابراین منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام آینده درخشانی چه در حوزه اقتصاد دیجیتال و چه در حوزه هوا و فضا دارد. در حال حاضر نیز این منطقه بزرگترین نقش را در تربیت نیروی انسانی حوزه هوانوردی دارد.

وزیر ارتباطات گفت: بر این اساس اگر بخواهیم به این منطقه محوریتی در حوزه هوایی بدهیم تا تبدیل به بدیلی برای فرودگاه مهرآباد شود نیازمند توجه جدی است و توجه جدی هم بدون صدور مجوز پرواز امکان پذیر نیست و امروز رئیس محترم سازمان هواپیمایی قول مساعد دادند تا هم پروازهای مسافری و هم باری در این فرودگاه بیشتر شود و هم درخواست من این است که چند خط هوایی هم آشیانه خود (base) به پیام منتقل کنند.

وی همچنین ضمن تقدیر از همه برگزار کنندگان نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام گفت: هر رویدادی در دوره نخست نقاط ضعف و قوتی دارد که کاملاً طبیعی است اما انصافاً کار بزرگی انجام شده است که جای تقدیر تشکر دارد. اما انتظار من این است که برای دوره‌های بعدی جایگاه ویژه‌تری برای صنعت فضایی در نمایشگاه پیش بینی شود تا تمام ظرفیت‌های صنعت فضایی کشور نیز به نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام/

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا