ورزشی

فرصت سه ماهه نوشاد عالمیان برای تاریخ سازی/ جبران ۱۴۰ امتیاز تا کسب سهمیه

نوشاد عالمیان می‌تواند برای نخستین بار تنیس روی میز ایران را از طریق رنکینگ جهانی صاحب سهمیه المپیک کند، البته برای این مهم کار سختی دارد و باید حداقل ۱۴۰ امتیاز از دست رفته را جبران کند.

به گزارش گروه ورزشی خبر8 ؛ رقابت های تنیس روی میز در بخش انفرادی با حضور ۷۰ بازیکن برگزار می شود. حضور در این فهرست از چهار مسیر امکان پذیر است که یکی از آنها برای نمایندگان ایران به طور کامل از دست رفته است اما این امیدواری وجود دارد که از مسیرهای دیگر، تنیس روی میز ایران المپیکی شود.

چهار مسیر برای دستیابی به سهمیه انفرادی تنیس روی میز

۳۲ نفر از بازیکنان شرکت کننده در بخش انفرادی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان از ترکیب ۱۶ تیمی که وارد این بازی ها شده اند، انتخاب می شوند به این صورت که دو بازیکن با بالاترین رنکینگ مجاز به حضور در بخش انفرادی مسابقات می شوند. ایران که از حضور در مسابقات اخیر قهرمانی جهان آخرین فرصت برای کسب سهمیه تیمی را از دست داد، شانسی برای دستیابی به سهمیه انفرادی از این طریق ندارد.

۲۲ نفر هم از مسابقات قاره ای و منطقه ای در هر قاره انتخاب می شوند. رقابت های آسیایی از جمله این مسابقات است که اواخر اردیبهشت سال آینده در ازبکستان برگزار می شودو ایران با دو بازیکن در هر بخش مردان و بانوان در آن شرکت خواهد داشت. قهرمان هر بخش صاحب سهمیه می شود.

۱۵ بازیکن هم از طریق رنکینگ جهانی وارد فهرست المپیک می شوند. در واقع ۱۵ بازیکن که در رنکینگ جهانی بالاترین جایگاه را دارند صاحب سهمیه می شوند. البته برای انتخاب این نفرات، ابتدا بازیکنانی که از ترکیب خود (۳۲ نفر) یا مسابقات قاره ای و منطقه ای (۲۲ نفر) سهمیه گرفته اند، از رنکینگ کنار گذاشته می شوند سپس نفرات برتر انتخاب می شوند.یک نفر هم از طریق سهمیه وایلد کارت فدراسیون جهانی فرصت حضور در بازی های المپیک را کسب می کند.

تنیس روی میز ایران می تواند از طریق آسیای میانه یا رنکینگ جهانی صاحب سهمیه انفرادی المپیک شود

شانس نوشاد عالمیان برای کسب سهمیه از رنکینگ جهانی

تنیس روی میز ایران تابه امروز در بخش انفرادی هفت دوره بازی های المپیک شرکت داشته است. سهمیه ای حضور در این بازی ها از طریق وایلد کارت یا آسیای میانه به دست آمده است. پینگ پنگ بازان ایران برای هیچ یک از دوره های المپیک به واسطه کسب سهمیه تیمی مجاز به حضور در دیدارهای انفرادی شده اند و از طریق رنکینگ جهانی هم به این مهم نرسیده اند.

برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اما نوشاد عالمیان این موقعیت را دارد که از به عنوان یکی از برترین های رنکینگ جهانی صاحب سهمیه شود.

در حال حاضر نوشاد عالمیان نفر چهل و نهم در رنکینگ جهانی تنیس روی میز به حساب می آید. از حیث المپیکی هم عالمیان نفر پنجم است. با حفظ این جایگاه کسب سهمیه دور از دسترس عالمیان نیست البته اگر او بتواند ۱۴۰ امتیاز از دست رفته اش را بازگرداند و در نهایت موقعیت فعلی خود را تثبیت یا بهبود بخشد.

کسر ۱۴۰ امتیاز جهانی

از مجموع ۴۲۱ امتیازی که این جایگاه را برای عالمیان موجب شده است، ۱۴۰ امتیاز از دوره پیشین مسابقات گرنداسمش سنگاپور به دست آمد.

گرند اسمش عنوان رویداد معتبر در تقویم فدراسیون جهانی تنیس روی میز است که همه ساله با بالاترین جایزه نقدی نسبت به دیگر رویدادهای این تقویم به میزبانی سنگاپور برگزار می شود. به دلیل بالا بودن سطح مسابقات، حضور بازیکنان کشورهای مختلف در آن صرفا بر اساس رنکینگ جهانی و دعوت رسمی از آنها میسر می شود.

دوره پیشین این رقابت ها سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) با جایزه ۲ میلیون دلاری برگزار شد و نوشاد عالمیان هم یکی از بازیکنان ایرانی شرکت کننده در آن بود. عالمیان تا جدول ۱۶ نفره مسابقات گرند اسمش سنگاپور پیش رفت و از آن حضور صاحب ۱۴۰ امتیاز شد.

اعتبار امتیازات به دست آمده از رقابت های مختلف بین المللی که روی رنکینگ بازیکنان تاثیرگذار است یک ساله و در کل تا زمان دوره جدید همان رویداد است. دوره جدید رقابت های گرنداسمش از ۱۵ اسفند در سنگاپور آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. اتفاقا نوشاد عالمیان هم همراه با امیرحسین هدایی یکی از دو ایرانی دعوت شده به این رویداد معتبر است.

با آغاز دوره جدید مسابقات گرنداسمش ترکیه، ۱۴۰ امتیازی که نوشاد عالمیان از دوره پیشین همین مسابقات به دست آورده بود، از مجموع امتیازات جهانی او کسر شده است. او که از امروز (یکشنبه) با دیدار برابر «جوناتان گروث» دانمارکی در جدول ۶۴ نفره رقابت خود در دور جدید مسابقات گرنداسمش سنگاپور را آغاز می کند باید بتواند در پایان این رقابت ها و در مجموع رویدادهای آتی، معادل و حتی بیشتر از امتیاز کسر شده اش را به دست بیاورد تا همچنان امیدوار به کسب سهمیه انفرادی از رنکینگ جهانی باشد.

عربستان هم میزبان یک دوره گرند اسمش است. این رقابت ها از ۱۲ اردیبهشت سال آینده آغاز می شود و ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. اگر نوشاد عالمیان از سنگاپور نتیجه خوبی بگیرد به گونه ای که به حفظ و بهبود موقعیتش در رنکینگ جهانی کمک کند، به طور حتم به عربستان هم دعوت می شود و می تواند از فرصت ایجاد شده برای ارتقای بهتر در رنکینگ جهانی استفاده کند.

کسر ۱۴۰ امتیاز از رنکینگ نوشاد/ کار سخت عالمیان برای کسب سهمیه

نوشاد عالمیان می تواند برای نخستین بار از طریق رنکینگ جهانی صاحب سهمیه شود اگرچه کار سختی دارد

فرصت سه ماهه برای تاریخ سازی

فدراسیون جهانی اواخر خرداد سال آینده بر اساس آخرین به روز رسانی انجام شده در رنکینگ جهانی، اسامی بازیکنانی که از طریق رنکینگ صاحب سهمیه می شوند را اعلام می کند. بنابراین نوشاد عالمیان تا آن فرصت دارد تا با کسب امتیاز از مسابقات مورد تایید فدراسیون جهانی، خود را به کسب سهمیه از این طریق نزدیک و نزدیک تر کند.

البته پیش از نهایی شدن رنکینگ، مسابقات آسیای میانه برگزار می شود. هنوز بازیکنان اعزامی به این مسابقات مشخص نشده اند اما اگر نوشاد جایگاه خود در رنکینگ جهانی را در حد المپیک شدن ارتقا دهد، چه بسا اصلا به ازبکستان اعزام نشود.

در این صورت برای نخستین بار در تاریخ تنیس روی میز ایران، سهمیه المپیک از رنکینگ جهانی به دست می آید.

عالمیان تاکنون دو بار در المپیک شرکت داشته است. او با قهرمانی در آسیای میانه وارد المپیک لندن شد و سهمیه بازی های المپیک توکیو را با قهرمانی در مسابقات انتخابی آسیا گرفت.

انتهای پیام/

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا