ورزشی

جام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شد

پرونده جام ملت‌های آسیا در شرایطی به میزبانی قطر پایان یافت که ۲ رکورد تعداد حضور تماشاگران و بیشترین گل در این دوره شکسته شد.

به گزارش روابط عمومی خبر8 به نقل از ایرنا

با پایان جام‌ملت‌های آسیا عنوان قهرمانی یک‌بار دیگر به قطر میزبان رسید؛ تیمی که در میان مدعیانی از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و ایران، جام را در ورزشگاه لوسیل بالای سر برد.

تیمی که تا همین چندسال پیش برابر ملی‌پوشان کشورمان حرفی برای گفتن نداشت اما اکنون و در ۲ دوره گذشته، همه مدعیان آسیایی را کنار زد تا به لطف وجود زیرساخت‌های حرفه‌ای، حرکت در مسیر رشد و توسعه و الگوبرداری از فوتبال روز دنیا، برای خود اسم و رسمی در مستطیل سبز پیدا کند.

جام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شدجام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شد

بعد از میزبانی خوب قطری‌ها از جام‌جهانی ۲۰۲۲، میزبانی موفق جام ملت‌های آسیا را هم به کارنامه خود اضافه کردند که با قهرمانی همراه بود. کشوری کوچک که نسبت به بسیاری از استان‌های کشورمان از وسعت کمتری برخوردار است اما امروز، قطر چهره‌ای آشنا در دنیای فوتبال شده است.

جام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شد

در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، در ۵۱ بازی ۱۳۲ گل از خط دروازه‌ها گذشت که نسبت به دوره قبلی، شاهد افزایش دوگل بودیم. در این مسابقات یک‌هزار و ۲۴۶ شوت ثبت شد که ۳۹۸ شوت در چارچوب بود؛ ۲۸ بازی هم با کلین شیت به پایان رسید و ۴۶ هزار و ۴۸۰ پاس در این بازی‌ها به ثبت رسید.

یک هزار و ۲۳۳ خطا نیز طی ۵۱ دیدار به ثبت رسید که با ۲۰ پنالتی نیز همراه شد. ۱۶۴ کارت زرد و ۱۲ کارت قرمز از دیگر آمار ثبت شده در این دوره از جام بود.

قطری‌ها در گرفتن پنالتی نیز گوی سبقت را از سایر تیم‌ها ربودند. داوران در این رقابت‌ها ۴ بار برای میزبان اعلام پنالتی کردند و سه‌بار هم رای به نقطه پنالتی برای تیم‌های ایران و کره‌جنوبی دادند. امارات با ۲ و تیم‌های استرالیا، اندونزی، عراق، ژاپن، اردن و مالزی نیز هر کدام یک‌بار صاحب پنالتی شدند.

اکرم عفیف مهاجم قطری با ۸ گل در صدر بهترین گلزنان جام قرار گرفت و بعد از او، آیمن حسین ملی‌پوش عراق با ۶ گل در رده دوم قرار گرفت. بعد از این دو بازیکن، آیاسه یوئدا و یزان النعیمات با ۴ گل دیده می‌شوند و بعد از آنها عدی دباغ، لی‌کانگ‌این، مهدی طارمی، سون‌ هیونگ مین، حسن الهیدوس و موسی التماری ۳ گل به ثمر رساندند. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و مهدی قائدی هم دوگله‌های تیم ملی ایران هستند.

قطر با ۱۴ گل، بیشترین تعداد گل‌ را داشت و بعد از عنابی‌ها،‌ اردن با ۱۳، ایران و ژاپن با ۱۲،‌ کره‌جنوبی با ۱۱، عراق با ۱۰، استرالیا با ۹ و ازبکستان با ۷ گل در رده‌های بعدی جای دارند.

همچنین در این دوره یک میلیون و ۵۰۹ هزار و ۴۹۶ نفر از نزدیک شاهد برگزاری رقابت‌ها بوده‌اند که رکورد پرتماشاگرترین جام ملت‌ها را به نام قطر ثبت کرد.

جام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شد

کره‌جنوبی در ثبت پاس، بهترین آمار را در میان تیم‌های شرکت کننده داشته، ۴هزار ۴۹۵ پاس به نام شاگردان کلینزمن ثبت شد و قطر با ۳ هزار و ۳۰ پاس در رده دوم است. شاگردان امیر قلعه‌نویی تنها ۴ پاس از میزبان کمتر داشتند و ژاپن، اردن، استرالیا، ازبکستان، عربستان و تاجیکستان نیز در رده‌های بعدی جای گرفتند.

جام ملت‌های آسیا از دریچه آمار؛ رکوردهایی که شکسته شد

هر چند در آمارها، تیم ملی ایران با ۱۰۱ شوت در صدر است اما در شوت‌های داخل چارچوب با ۳۲ شوت در رده چهارم قرار گرفت؛ اردن با ۳۸، کره‌جنوبی با ۳۶ و قطر با ۳۳ شوت داخل چارچوب بالاتر از ایران هستند.

در کارت قرمز هم تیم‌های ایران، قرقیزستان و ویتنام با ۲ کارت قرمز و استرالیا، عراق، اردن، لبنان،‌ تاجیکستان و امارات نیز هر کدام یک اخراجی داشتند. در کارت‌های زرد، اردن با ۱۸ کارت خشن‌ترین تیم جام بود و بعد از آنها، قطر با ۱۶، کره‌جنوبی با ۱۴، اندونزی با ۱۱، فلسطین و تاجیکستان با ۱۰ و ایران با ۹ کارت زرد در رده‌های بعدی جای دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا