تکنولوژی

امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات ایران و تاجیکستان با کمک دانش بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور از افزایش حجم تبادلات ایران و تاجیکستان به ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: این رقم با توجه به ظرفیت‌های فناورانه و توان دانش‌بنیان‌ها می‌تواند حداقل ۱۰ برابر رشد یابد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

روح الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران و در نشست با رستم امامعلی رییس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار دوشنبه با تاکید بر هم‌سویی و قرابت‌های میان دو ملت به عنوان تکیه‌گاه توسعه همکاری‌های اقتصادی افزود: معتقدیم تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی، ادبی و تاریخی یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی بین دو کشور باشد.

وی، پیوند مستحکم و ناگسستنی مردم ایران و تاجیکستان را ظرفیتی ارزشمند برای توسعه همکاری‌ها دانست و ادامه داد: اولویت اصلی ما «همکاری» است و صرفاً به دنبال تجارت نیستیم؛ ما می‌توانیم با ایجاد بسترهای مناسب همکاری به ویژه در حوزه علم و فناوری که اکنون محل رقابت بسیاری از کشورها است، همکاری‌های خوبی بین ایران و تاجیکستان رقم بزنیم.

حجم صادرات شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

رییس بنیاد ملی نخبگان به روند رو به رشد حجم صادرات فناورانه ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در سال ۱۳۹۸ توانست به میزان صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه دست پیدا کند که البته با همه‌گیری ویروس کرونا این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اما در سال ۱۴۰۰ باردیگر این رقم به ۶۰۰ میلیون دلار رسید. سال گذشته ایران توانست صادرات ۸۵۰ میلیون دلاری را رقم بزند، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، حجم صادرات شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است و امید داریم این عدد تا پایان امسال از ۲.۲ میلیارد دلار فراتر برود.

وی یادآور شد: این روند رو به رشد، نشان دهنده عزم جدی دولت برای صادرات دانش‌بنیانی و قرار داشتن دیپلماسی بر مدار علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.

آمادگی ایران برای انتقال تجارب ارزشمند در زمینه سیاست گذاری و حمایت از دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، نیروی انسانی جوان و رو به رشد دو کشور را یکی از محورهای ظرفیت‌مند همکاری‌های علمی بین ایران و تاجیکستان دانست و افزود: مراکز علمی و تحقیقاتی دو کشور بسترهای خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک و آینده محور هستند و این آمادگی را داریم که در قالب یک برنامه جامع، توسعه این همکاری‌ها را با محوریت نیروی انسانی جوان، دانش آموخته و متخصص گسترش دهیم.

دهقانی فیروزآبادی با یادآوری ظرفیت خوب همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه های کشاورزی، غذا و معدن بر اهمیت همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف علم و فناوری تاکید کرد.

وی از آمادگی ایران برای همکاری در راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: در حال حاضر فرصت‌های همکاری مبتنی بر علم و فناوری بین این دو کشور، در موضوعات و سرفصل‌های متعددی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین این محورها می توانیم به همکاری شرکت‌های ایرانی و تاجیکستانی و ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک برای تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان استفاده کرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: این آمادگی به طور کامل وجود دارد که محصولات قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در قالب یک برند بین‌المللی ایرانی – تاجیکستانی، راه خود را به بازارهای بین المللی بگشاید.

دهقانی فیروزآبادی به توانمندی ایران در تولید تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و خدمات تست و آزمون پیشرفته اشاره کرد و یادآور شد: ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی، ابزارها و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز عرصه پژوهش، فناوری و نوآوری ایران در داخل کشور تولید می شود که می توان با استفاده از این ظرفیت ارزشمند، فصل تازه‌ای از همکاری‌ها را بین شرکت‌های توانمند ایران و مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی تاجیکستان رقم زد.

وی از آمادگی برای انتقال تجربه ارزشمند ایران در زمینه سیاست گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اظهار داشت: با نگاه و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب، اسناد بالادستی قوی و قوانین پیشرفته ای که ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دارد حمایت‌های بسیار خوبی از رشد و رونق این حوزه‌ها صورت گرفته که برخی از آنها معافیت های مالیاتی و گمرکی، راهکارهای نوآورانه تامین مالی و کمک به سرمایه گذاری است و آمادگی داریم این تجربیات را که این موجب رونق در زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایران شده است در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات ایران و تاجیکستان با کمک دانش بنیان‌ها

آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان با تاجیکستان

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه هم در این نشست بر آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌ها با تاجیکستان با محوریت محصولات و خدمات دانش‌بنیان، ارائه خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد.

وی به رشد قابل توجه همکاری‌های تجاری بین دو کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: کشور تاجیکستان با توجه به قرابت‌های زبانی، فرهنگی و تاریخی، یک ظرفیت و فرصت ویژه برای توسعه همکاری‌های بین المللی، تبادلات تجاری و اقتصادی است و دولت سیزدهم، به خوبی این فرصت را شناسایی و برای بهره‌مندی از آن برنامه ریزی کرده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: در دیدار قبلی رییسان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، مقرر شد حجم تبادلات دو کشور به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که در سال نخست، توانستیم با احتساب خدمات مهندسی به این عدد نزدیک شویم و امیدواریم این حجم با ورود محصولات دانش‌بنیان، تعاملات فناورانه و ارائه خدمات این حوزه، حجم این تبادلات با افزایشی چشمگیر مواجه شود.

صفری یادآور شد: علاقمند هستیم در زمینه انتقال فناوری، همکاری‌های علمی و دانش‌بنیان با کشور تاجیکستان همکاری داشته باشیم.

وی بر قابلیت صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین تعاملات علمی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: این آمادگی و توانمندی در ایران وجود دارد که همکاری‌های مناسبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان، ارائه خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر داشته باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا