تکنولوژی

چاپ نمونه‌های آزمایشگاهی اعضای بدن با چاپگر سه بعدی ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به چاپ نمونه‌های آزمایشگاهی اعضای بدن مانند گوش و بینی شد و نمونه‌هایی مانند جمجمه حیوانات را به مرحله تست حیوانی نزدیک کرد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

شرکت امیدآفرینان مهندسی آینده در سال ۱۳۹۵ توسط سه تن از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شد و در آبان ماه ۱۳۹۶ توانست به جمع شرکت‌های دانش‌ بنیان بپیوندد.

در شرکت امیدآفرینان مهندسی آینده‌ از فناوری چاپگرهای سه بعدی زیستی برای بازتولید بافت‌های استخوانی و غضروفی آسیب‌دیده در قالب سه‌بعدی استفاده می‌شود. این شرکت همچنین نخستین پرینتر سه‌بعدی زیستی خود را اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به بازار ارائه کرده است.

این شرکت با توجه به نیاز متخصصان حوزه مهندسی بافت، علاوه بر ارائه انواع چاپگر سه‌بعدی زیستی با فناوری بالا به ارائه انواع جوهرهای زیستی و تولید رده‌های مختلف بافتی و محصولات جانبی با استفاده از این فناوری اقدام کرده‌ است.

شرکت امیدآفرینان مهندسی آینده همچنین موفق به چاپ نمونه های آزمایشگاهی اعضای بدن مانند گوش و بینی شده و نمونه‌هایی مانند جمجمه حیوانات را به مرحله تست حیوانی نزدیک کرده‌است.

این شرکت در حال حاضر سازنده چهار پرینتر سه‌بعدی زیستی با نام‌های BioFab X۲/ PioneerX۲/ PioneerX۴/ BioFab X۴ است.

دستگاه BioFabX۲ یک چاپگر زیستی با دو ماژول پرینت است که امکان تولید بافت و اندام به منظور ارزیابی عملکرد داروها و مواد آرایشی-بهداشتی، ساخت بافت جایگزین انسانی در تعداد بالا و یا چاپ داروهای اختصاصی بیماران را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

طراحی فشرده و کاربردی، رابط کاربری جذاب و ساده، ماژول‌های قابل تعویض جهت چاپ انواع سلول و مواد زیستی و نیز قیمت به صرفه، این دستگاه را به یکی از بهترین انتخاب ها در انجام پژوهش‌های زیستی بدل کرده است.

چاپگرهای زیستی سه بعدی سری BioFab با اتکا به سیستم عملگرهای نیوماتیکی و قابلیت اعمال فشار بالا چاپ گستره وسیعی از مواد زیستی جهت ایجاد بافت هایی همچون قلب، پوست، غضروف یا استخوان را فراهم می کند که این مساله به کاربرآزادی کاملی در انتخاب مواد زیستی را می دهد.

دستگاه PioneerX۲ یک چاپگر زیستی با دو ماژول پرینت بر مبنای فناوری اکستروژن است که امکان کنترل دقیق حجم ماده پرینت شده را فراهم می کند. این قابلیت به ویژه در مورد پرینت با کیفیت محلول های سلولی و هیدروژل هایی با ویسکوزیته پایین اهمیت دو چندان پیدا می کند. پژوهشگران به کمک این چاپگر می توانند بافت و اندام زنده به منظور ارزیابی عملکرد داروها و مواد آرایشی-بهداشتی یا جایگزینی بافت های آسیب دیده بیماران را تولید کنند.

چاپگر زیستی سه بعدی مدل Pioneer با اتکا به سیستم Piston MicroExtrusion کنترل بی نظیری را بر فرایندهای چاپ، به ویژه در چاپ انواع هیدروژل ها را فراهم می کند. با استفاده از این فناوری می توان سرعت و میزان عقب نشینی مواد را با دقت بالایی تنظیم کرد. به این ترتیب، هندسه های پیچیده و از هم گسسته حتی با هیدروژل هایی با کمترین ویسکوزیته قابل چاپ می شوند.

علی یزدانی مدیرعامل شرکت امیدآفرینان مهندسی آینده درمورد این دستاورد گفت: دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی، پر فروش ترین محصول ما در نمایشگاه ایران‌ساخت بوده و فروش خوبی در نمایشگاه ایران‌ساخت داشتیم. البته فروش شرکت ما بیشتر داخلی است و اساسا بخش قابل توجهی از این فروش را مرهون حضور در نمایشگاه ایران ساخت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع، مهم ترین حمایت معاونت علمی از شرکت ما به واسطه همین نمایشگاه ایران ساخت بوده و از رهگذر آن توانسته‌ایم به توسعه بازار و معرفی محصولاتمان بپردازیم.

این فناور درخصوص نحوه عملکرد پرینترهای سه بعدی در صنعت افزود: ما سعی کردیم طی پنج، شش سالی که به ساخت این پرینترها مبادرت کرده‌ایم، یک فناوری به روز و همگام با دنیا را ارائه‌ کنیم. دستگاه های ما ماژول است و با نصب هر کدام از این ماژول‌ها، امکان پرینت انواع سلول‌های بافت‌های زنده فراهم می‌شود و کیفیت پرینترهای ما مشابه با پرینترهای کشورهای توسعه یافته تر و پیشرفته تر است و بازار این محصول مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و علوم پزشکی است.

یزدانی یادآور شد: هزینه ساخت این محصول، یک سوم نمونه های مشابه خارجی است و به همین میزان هم صرفه جویی ارزی دارد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یازدهمین نمایشگاه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در چهارده بخش موضوعی اعم از نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدار به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود.

این محصول قرار است در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا