تکنولوژی

مهندسان یک نمونه رباتیک بطن راست قلب را طراحی کردند

مهندسان دانشگاه «ام آی تی» یک نمونه رباتیک از بطن راست قلب ابداع کرده‌اند که کار تپش و پمپاژ خون توسط قلب زنده را تقلید می‌کند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

این مدل واقع‌گرایانه می‌تواند به ساخت ایمپلنت‌های قلبی بهتر کمک کرده و آگاهی بیشتری درباره اختلالات قلبی کمتر مطالعه شده فراهم آورد.

این بطن رباتیک بافت واقعی قلب را با عضلات مصنوعی شبیه بادکنک ترکیب می‌کند و دانشمندان را قادر می‌سازد که انقباضات بطن قلب را کنترل کرده و در عین حال چگونگی عملکرد دریچه‌های طبیعی و سایر ساختارهای ظریف قلب را مشاهده کنند.

این بطن مصنوعی می‌تواند طوری تنظیم شود که عملکرد قلب در وضعیت‌های سالم و بیمار را شبیه‌سازی کند. این محققان مدل طراحی شده را طوری دستکاری کردند که شرایط نقص عملکرد بطن راست را شبیه‌سازی کنند.

آنها همچنین از این مدل برای آزمایش وسایل قلبی استفاده کردند. به عنوان نمونه، این محققان یک دریچه مکانیکی را کاشتند تا از این طریق یک دریچه طبیعی دچار نقص عملکرد را تعمیر کنند و سپس مشاهده کردند که کار پمپاژ بطن در واکنش به این کار چگونه تغییر کرد.

محققان خاطرنشان کردند که این بطن راست رباتیک (RRV) جدید می‌تواند به عنوان یک پلتفرم واقع‌گرایانه برای مطالعه اختلالات بطن راست و همچنین آزمایش دستگاه ها و درمان‌های ایجادشده با هدف درمان آن اختلالات مورد استفاده قرار گیرد.

«مانیشا سینگ» محقق پسادکترا در موسسه مهندسی پزشکی دانشگاه «ام آی تی» گفت: بطن راست بطور خاص نسبت به نقص عملکرد در شرایط مراقبت‌های شدید (آی سی یو) آسیب پذیر است. این شبیه‌ساز بطن راست رباتیک در آینده برای مطالعه تاثیرات ونتیلاسیون مکانیکی در بطن راست و ایجاد استراتژی‌هایی برای جلوگیری از نارسایی قلبی در چنین شرایطی قابل استفاده است.

بطن راست در کنار بطن چپ و همچنین دهلیزهای چپ و راست یکی از چهار بطن قلب به شمار می‌رود. بطن راست خون اکسیژن‌زدایی شده (deoxygenated) را به شش‌ها پمپاژ می‌کند و نیازی به پمپاژ قوی مانند بطن چپ برای پمپاژ به کل بدن ندارد.

این پیچیدگی آناتومیک کار مشاهده و ارزیابی دقیق بطن راست در بیماران قلبی را دشوار کرده است. در این حال ابداع بطن راست رباتیک می‌تواند به بهبود شناخت جامعه علمی و پزشکی از کارکرد بطن راست یاری برساند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا