اقتصاد

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

دولت سیزدهم تلاش ویژه‌ای در کاهش تنش آبی و اجرای طرح‌های این حوزه دارد که اختصاص بیش ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۴۵.۵ میلیون یورو اعتبار ارزی با فاینانس خارجی در سفر استانی برای آبرسانی و توسعه شبکه فاضلاب خراسان رضوی گواهی بر این مدعاست.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

عدالت آبی و رفع تنش های این بخش از اولویت‌های دولت مردمی است و طبق اعلام وزارت نیرو در سال آبی گذشته حدود ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در کشور شناسایی و با تلاش ویژه به خوبی مدیریت شده است که اقدام برای رفع مشکلات حوزه آب و فاضلاب کلانشهرهای تهران، مشهد و تبریز و بسیاری از دیگر شهرها از آن جمله بوده است و در این مسیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت‌های استانی پای کار بوده اند.

حوزه آبفا از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت است و در تمام سفرهای استانی مصوباتی به این حوزه اختصاص می یابد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در هجدهمین سفر استانی دور نخست خود، دهم فروردین ۱۴۰۱ در سفری دوروزه وارد مشهد شد که در این سفر شماری از وزیران و اعضای کابینه نیز به نمایندگی از رئیس دولت در شهرستان های مختلف حضور یافته و از نزدیک مشکلات و مسایل مردم را بررسی کردند که ۱۷۵ مصوبه با ۲۶۶ هزار میلیارد ریال در این سفر برای خراسان رضوی تصویب شد که بخشی از آن مربوط به آبرسانی و توسعه شبکه فاضلاب بود و این طرح ها اکنون در دست اجرا است.

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

اجرایی شدن تمام مصوبات آبفای خراسان رضوی

در سفر استانی هیات دولت به مشهد و استان، ۹ طرح آب و فاضلاب خراسان رضوی تعریف شده استکاهش بارندگی ها، ادامه روند خشکسالی و افت سفره‌های آب زیرزمینی در خراسان رضوی، آب‌رسانی به شهرها و روستاهای این استان را با شرایط سختی همراه کرده است از این رو در سفر استانی دولت به این خطه، ۹ طرح در حوزه آب و فاضلاب استان برای ۲ هزار و ۹۳۰ روستا و ۹۸ شهر استان، به جز مشهد، تعریف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هیات دولت در سفر فروردین ماه پارسال به استان ۹ مصوبه در حوزه فعالیت های این شرکت در نظر گرفت که تمام آنها با موفقیت اجرایی شده است.

حسین امامی افزود: در سفر استانی رئیس جمهور، اجرای ۶ طرح در بخش آب و سه طرح در بخش فاضلاب استان مصوب شد که تکمیل تاسیسات فاضلاب شهرهای سبزوار و قوچان و اجرای طرح فاضلاب بافت قدیم شهر ریوش (مرکز شهرستان کوهسرخ ) از جمله این طرح ها است.

وی اضافه کرد: تکمیل طرح های آبرسانی به شهر تربت حیدریه، عملیات اصلاح خط انتقال آب گناباد و بهسازی تاسیسات این شهر، تکمیل طرح آبرسانی به شهر فریمان، تکمیل و ارتقای کیفی ساخت مخازن ذخیره ۱۰ هزار مترمکعبی سبزوار، آبرسانی به شهرهای طرقبه و شاندیز و آبرسانی به بجستان از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود که تاکنون بین ۳۵ تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

امامی افزود: اعتبار مصوب برای اجرای این تعداد طرح، ۲ هزار و ۷۹۰میلیارد ریال بوده است که از این رقم تاکنون هزار و ۸۶۴ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

 

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

جهاد آبرسانی با اجرای طرح محرومیت زدایی

خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح های آب‌رسانی روستایی و طرح جهاد آب‌رسانی است که از اسفند سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

در طرح محرومیت زدایی مشکل آب شرب ۱۲۱ روستا با ۱۰۶ هزار نفر جمعیت در ۹ شهرستان این استان برطرف می شود

بر اساس برنامه در این استان ۱۲۱ روستای کم آب و بی آب در بخش نخست طرح محرومیت زدایی دولت و ۷۷۰ روستا هم در بخش دوم این طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از فهرست تنش آبی خارج می شوند.

طبق گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، در طرح محرومیت زدایی مشکل آب شرب ۱۲۱ روستا با ۱۰۶ هزار نفر جمعیت در ۹ شهرستان استان برطرف خواهد شد.

امامی اضافه کرد: عملیات اجرای این طرحها در ۹۴ روستا آغاز، در ۱۵ روستا تکمیل و بهره برداری شده و در ۱۲ روستا نیز آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: همچنین در ۲ سال گذشته با بهره گیری از ۴۳۷ میلیارد ریال کمک افراد خیر و ۱۰۵ میلیارد ریال منابع مالی آبفای خراسان رضوی، آب ۳۶۶ روستا تامین شده و آبرسانی به ۱۰۰ روستای دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

تخصیص اعتبارات طرح های تامین و انتقال آب

برای طرح انتقال آب از سد تبارک به قوچان ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که بیشتر از این مبلغ و حدود ۴۷۰ میلیارد ریال تخصیص یافته استمدیر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در مصوبات سفر رییس جمهور ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی خط دوستی اختصاص یافت که تمام این مبلغ تخصیص یافته است.

سیدحمید میرقاسمی افزود: پیشرفت این طرح در زمان تصویب مصوبات سفر ۸۰ درصد بود که هم اینک به ۹۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تسریع در صدور مجوز کمیسیون ماده ۲۳ انتقال آب از منابع هزار مسجد به مشهد از دیگر مصوبات این سفر بود که انجام شده است.

مدیر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: برای انتقال آب از سد “تبارک” به شهر قوچان نیز ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که بیشتر از این مبلغ و حدود ۴۷۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

میرقاسمی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این طرح نیز از ۳۸ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۹۲ درصد رسیده است.

وی گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل ساختمان سد “شوریجه” مصوب شده که ۶۲۰ میلیارد ریال از این مبلغ تخصیص یافته است.

میرقاسمی افزود: برای اجرای طرح تامین آب مشهد از طریق جایگزینی پساب با آب کشاورزی نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که ۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ دریافت شده است.

وی میزان پیشرفت این طرح را ۶۱ درصد اعلام کرد.

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

 

درخواست افزایش سهم استان از اعتبارات ملی

تنها ۱.۸ درصد اعتبارات ملی در بخش آب به خراسان رضوی اختصاص می یابد که با شرایط و نیازهای این استان همخوانی نداردمدیر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: این شرکت در موضوع اختصاص اعتبارات ملی با سهم ۱.۸ درصدی در ردیف های آخر کشور قرار گرفته و رتبه بیست و هشتم را دارد، این در حالی است که از لحاظ مساحت رتبه چهارم و از لحاظ جمعیت رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

میرقاسمی تاکید کرد: با توجه به وجود مضجع شریف رضوی، مشهد و خراسان رضوی از شرایط ویژه ای برخوردار است و سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر است اما اختصاص این سهم اندک از اعتبارات ملی بخش آب، با شرایط و نیازهای استان همخوانی ندارد و از مسوولان ملی و به خصوص نمایندگان مجلس انتظار داریم نسبت به افزایش سهم اعتبارات این استان پیگیری لازم را انجام دهند.

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تامین آب مشهد

دولت سیزدهم با رویکرد ویژه و با حساسیت، موضوع آب مشهد را مورد توجه قرار داد تا شرایط تامین پایدار آب در این کلانشهر حاصل شود۹۸ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این گستره در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

آب مورد نیاز کلانشهر مشهد از ۵۰۰ حلقه چاه، ٢ رشته قنات، یک رشته چشمه و سدهای “دوستی، کارده، ارداک و طُرُق” تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز با اشاره به توجه دولت به موضوع تنش آبی این شهر به خبرنگار ایرنا گفت:‌ دولت سیزدهم با رویکرد ویژه و با حساسیت، موضوع آب مشهد را مورد توجه قرار داد تا شرایط تامین پایدار آب در این کلانشهر حاصل شود.

حسین اسماعیلیان افزود: این در حالی است که خراسان رضوی و به ویژه مشهد در شروع کار دولت مردمی سیزدهم با خشکسالی بی سابقه ای مواجه شده بود.

وی بیان کرد: شهر مشهد علاوه بر جمعیت سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفری، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر از سراسر میهن اسلامی و نیز خارج از کشور است، لذا تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در دستور کار دولت قرار گرفت و با انجام اولین سفر ریاست جمهوری در فروردین ۱۴۰۱ این برنامه ها در قالب مصوبات سفر به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد اضافه کرد: اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال برای طرح های اضطراری تامین آب مشهد از مصوباتی بود که با اجرای پروژه های متعدد باعث ایجاد شرایط پایدار تامین آب در تابستان ۱۴۰۲، به رغم سه سال خشکسالی پیاپی شد و تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال از آن تخصیص یافته است.

وی گفت: ساخت و بهره برداری از سه باب مخزن با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار متر مکعب، حفر و تجهیز ۷۰ حلقه چاه، اجرای ۷۵ کیلومتر خطوط انتقال آب و ایجاد ۲۸ کیلومتر خطوط جمع آوری چاه های داخل شهر از جمله این پروژه ها در چند ماه گذشته بوده است که با اجرای آنها ظرفیت تامین آب مشهد هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه تقویت شد.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: در بازه میان مدت و در راستای مصوبات سفر، تخصیص اعتبار و فعال کردن طرح ساخت سد «شوریجه» در سرخس، سامانه انتقال آب به مشهد و اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب از کوه های هزار مسجد به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: طرح انتقال پساب و جایگزینی با چاه های کشاورزی به منظور تامین آب شرب مشهد نیز عملیاتی شد و در این راستا خط برگشت آب آغاز و بخش اول آن به طول ۳۰ کیلومتر به اتمام رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: همچنین یکی از قراردادهای مهم و بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزش حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل (معاملات دوجانبه) قطعی و از این محل، طرح های مهم ساخت تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی نیز آغاز شد.

اسماعیلیان افزود: آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به مشهد با عبور از ۲ استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از جمله اقدامات بسیار مهم دیگر در بازه بلندمدت است که از طریق باز تخصیص آب و اختصاص بخشی از آن به حوزه شرب، سهم مهمی در تامین آب کلانشهر مشهد خواهد داشت.

پایداری شبکه آب، ارمغان سفر رییس جمهور به سرزمین خورشید

تخصیص کامل اعتبار آبرسانی به حاشیه شهر مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال نیز در سفر فروردین ماه سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به خراسان رضوی و مشهد برای طرح آبرسانی به حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته بود که این اعتبار به صورت کامل تخصیص یافته و طرح های آبرسانی انجام شده است.

خشکسالی تابستان امسال در این کلانشهر طی ۷۰ سال اخیر بی سابقه بود اما خوشبختانه این شرایط سخت سپری شداسماعیلیان ادامه داد: ۳۵۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات نفت برای اجرای طرح جمع آوری فاضلاب حاشیه شهر به صورت کامل اختصاص یافته که مناقصه آن انجام شده و طرح ها در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: برای اجرای طرح جمع آوری فاضلاب شهر رضویه نیز ۷۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که بخش عمده ای از این مبلغ محقق شده و این طرح در دست انجام است.

اسماعیلیان افزود: اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۴۷ هزار متر مکعب در شبانه روز از دیگر مصوبات سفر استان دولت است که بانک عامل آن مشخص و پیمانکار هم انتخاب شده است.

وی ادامه داد: ۴۵.۵ میلیون یورو نیز برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب، با ظرفیت ۱۱۰ متر مکعب در شبانه روز از محل فاینانس خارجی تامین می شود که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: خشکسالی تابستان امسال در این کلانشهر طی ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است اما خوشبختانه این شرایط سخت نیز سپری شد.

اسماعیلیان افزود: بیش از ۵۰ درصد آب شرب مورد نیاز مشهد از طریق سدها تامین می شود که با توجه به خشکسالی های شدید با کاهش بسیار شدید منابع آب از جمله حجم ذخیره سدها مواجه هستیم و در تابستان حجم ذخیره آب سدها به هفت درصد نیز رسید.

وی اضافه کرد: با مدیریت مصرف، اجرای طرح های اضطراری و همراهی شهروندان از شرایط سخت با کمترین چالش عبور کردیم.

طبق برنامه زمان بندی تهیه شده برای اجرای طرحهای مصوب سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی در نهایت تمامی مصوبات در سال ۱۴۰۳ باید به بهره برداری برسد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا