تکنولوژی

نخستین عمل پیوند قلب به بیمار دارای بیماری مادرزادی در مشهد انجام شد

نخستین عمل پیوند قلب به یک جوان مبتلا به بیماری مادرزادی پیچیده قلبی در مرکز آموزشی - پژوهشی درمانی امام رضا(ع) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

دانشیار بیماری‌های مادرزادی قلب و قلب کودکان روز شنبه گفت: پیوند قلب بر روی یک جوان ۲۲ ساله که از بدو تولد فاقد دریچه و بطن سمت راست قلب و همچنین جا به جایی عروق بزرگ بود و تا کنون برای درمان این بیمار عمل‌های متعددی به طور موقت صورت گرفته بود با موفقیت انجام شد.

دکتر بهزاد علیزاده افزود: این بیمار در سن ۲ سالگی تحت عمل جراحی برای کنترل فشار ریه ها قرار گرفته بود تا در مراحل بعدی بتوان سایر اقدامات درمانی را بر روی وی انجام داد.

وی ادامه داد: علیرغم انجام این عمل جراحی، فشار خون در ریه این بیمار به حد مطلوب پایین نیامد و این امر موجب شده بود که انجام اعمال جراحی تکمیلی برای وی میسر نباشد از این رو اکسیژن خون این بیمار بسیار پایین تر از یک فرد عادی قرار داشت و بیمار همواره دچار کبودی ناخن ها، لبها و پوست بود.

رییس بخش بیماریهای مادرزادی و قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال های اخیر با بروز بلوک قلبی بیمار علاوه بر کبودی، دچار نارسایی قلب شدید شد که نصب باطری بر روی این بیمار تک بطنی تا حدودی شرایط را برای وی بهتر کرد اما در سال گذشته باطری از کار افتاد و در عمل بیمار دچار نارسایی قلبی شد و از ۶ ماه پیش در لیست فعال دریافت کنندگان پیوند قلب قرار گرفت.

علیزاده افزود: به دلیل متفاوت بودن شرایط آناتومی قلب بیمار و قرارگیری غیرطبیعی عروق اصلی و جا به جایی آئورت به سمت جلو و معکوس بودن شریان ریه، عمل پیوند قلب در این بیمار بسیار پیچیده بود که در روزهای اخیر با توجه به پیدا شدن اهداکننده مناسب، این بیمار با حضور جراحان و تیم پیوند قلب برجسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت عمل جراحی قرار گرفت.

رییس تیم جراحی پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان این که این عمل صد و نهمین عمل پیوند قلب در سطح دانشگاه و نخستین عمل پیوند قلب در بیماران مادرزادی در شرق کشور است گفت: هم اکنون بیمار در شرایط مطلوب قرار دارد، علایم حیاتی پایدار و مشکل خاصی ندارد و امیدوارم در چند روز آینده از مراقبت ویژه به بخش منتقل شود.

دکتر محمد عباسی افزود: حدود یک درصد از نوزادان در زمان تولد با مشکلات قلبی مادرزادی متولد می شوند که ممکن است این عارضه در هیچ یک از اعضای خانواده سابقه نداشته باشد و با توجه به شرایط بیمار، اقدامات درمانی مختلفی بر روی وی انجام می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا