سیاست

فصل جدید روابط اقتصادی ایران و ترکیه با سفر رییس جمهوری

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پیشنهاداتی برای افزایش سطح روابط و تجارت ایران و ترکیه با استفاده از مسیرهای ترانزیتی و دسترسی به اروپا ارائه داد که سهم ایران از بازار این کشورها ارتقا می‌یابد و فصل جدیدی برای روابط اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

«مهرداد سعادت»  با اشاره به سفر رییس جمهوری به ترکیه، خاطرنشان‌کرد: کمیسیون مشترک پیشنهادهایی برای ارتقای حجم تجارت و افزایش سطح روابط با این کشور آماده کرده است که در این سفر مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه با طرح این پیشنهادها و پیگیری برای رسیدن به نتیجه، فصل جدیدی برای اقتصاد دو کشور باز خواهد شد، گفت: مهم‌ترین بخش پیشنهادها پیگیری توافق تجارت آزاد است، زیرا با رشد فناوری و روش‌های جدید تجارت در جهان، تجارت ترجیحی برای ایران تسهیلاتی به دنبال ندارد، اما تجارت آزاد می‌تواند مبادلات دو کشور را ارتقا دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه تجارت آزاد برای بخش خصوصی در اولویت قرار دارد، افزود: ظرفیت بسیاری برای توسعه مبادلات با تجارت آزاد برای دو کشور وجود دارد که می‌توان آن را فعال کرد و مورد استفاده قرار داد.

سعادت با بیان اینکه در زمینه سیاسی مشکلات رفع شده و موانعی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت ترکیه برای دسترسی به بازار اروپا و آفریقا فرصتی است تا از مزیت کریدور شرق به غرب بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به امکانات وسیع لجستیکی و پیشرفت بسیار ترکیه در این زمینه، تاکید کرد: ایران باید از این فرصت با فراهم کردن زیرساخت در گمرکات و جاده‌ها برای ترانزیت بیشتر بهره ببرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه در ۴۰۰ سال گذشته ایران و ترکیه بدون مشکل و جنگ در همسایگی هم زندگی و تجارت کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد بتوانیم از قابلیت‌های دو کشور استفاده کنیم، زیرا بخش خصوصی از این موضوع استقبال خواهد کرد.

وی گفت: با حمایت‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی و همراهی دولت، امیدواریم از توسعه روابط تجاری با ترکیه استقبال بیشتری شود و فعالیت‌های اقتصادی گسترش یابد.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با بدرقه «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قمی» معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهور برگزار می‌شود.

پس از آن روسای جمهور در نشست مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های خود را با حضور رسانه‌ها تشریح خواهند کرد.

همچنین در جریان این سفر، دو رئیس جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهند یافت و رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا