تکنولوژی

مسواک زدن از ابتلا به ذات الریه پیشگیری می‌کند

تحقیق و بررسی نتایج آزمایش های بالینی حاکی از آن است که تمیز و پاکیزه نگاه داشتن دهان و دندان‌ها می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به ذات الریه در بیمارستان ها محافظت کند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

این نتایج حاصل یک کار تحقیقی جدید با آنالیز بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار است که موارد کمتر عفونت ذات الریه را با مسواک زدن روزانه مرتبط شناخته است.

ذات الریه یا پنومونی (Pneumonia) نوعی التهاب و مایع در ریه‌ها است که به‌دلیل عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی تنفس را دشوار می‌کند. به این بیماری ریوی که با تب و سرفه مداوم همراه خواهد بود سینه پهلو هم می‌گویند. پنومونی یک بیماری ریوی حاد و مزمن محسوب می‌شود که فرد دچار تب یا سرفه شدید با مخاط زرد، سبز و خونی خواهد شد.

«سلینا ارنزیلر» و «مایکل کلومپاس» دو اپیدومولوژیست متخصص در امور بیماری عفونی در بیمارستان زنان بوستون در این خصوص داده‌های مربوط به ۱۵ آزمایش بالینی را جمع‌آوری کردند. در این آزمایش ها افراد یا دندان های خود را چند بار در روز مسواک زدند یا دهان خود را با دهان‌شویه ضدعفونی کننده یا آب نمک شستشو دادند.

منطق حفظ بهداشت دهان و دندان کاملا روشن به نظر می‌رسد – پاکیزه کردن دهان و دندان می تواند از انتقال باکتری یا سایر عوامل بیماریزا از طریق حلق و بروز عفونت های ریوی مانند ذات الریه جلوگیری کند. با این حال تا کنون شواهد و مدارک موجود تا حدی متناقض بوده است؛ بخصوص برای بیماران بستری در بیمارستان ها که بدون کمک، قادر به مسواک زدن نیستند.

ارنزیلر و کلومپاس درصدد روشن کردن این مساله بر آمدند و به این منظور داده‌های مربوط به ۲ هزار و ۷۸۶ بیمار را در یکی از ۱۵ آزمایش بالینی را آنالیز کرده و مشخص کردند که میزان ابتلا به ذات الریه در بیمارستان ها در بیمارانی که روزانه دو بار یا بیشتر مسواک می‌زدند، پایین‌تر بوده است.

ذات الریه بیمارستانی یک عفونت ریوی متداول اما کُشنده است که می‌تواند موجب وخامت حال بیشتر بیماران در بیمارستان شود. مطالعات انجام شده در سطح جهانی نشان داده است که میزان ابتلا به این التهاب ریوی بین یک در ۵۰ تا یک در ۲۰۰ در کل پذیرش‌های بیمارستانی متفاوت است.

بیمارانی با حال وخیم در بیمارستان ها ممکن است بطور خاص در برابر عفونت آسیب‌پذیر باشند و سپس وارد محیط بیمارستانی می شوند که ابرباکتری‌های مقاوم به دارو در آنجا وجود دارد.

این در حالی است که بین پنج تا ۱۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان ها در مدت بستری بودن خود به نوعی از عفونت مبتلا می شوند.

این تحقیق جدید تاکید می‌کند که هرچند بیمارستان‌ها بسیار تلاش می کنند از گسترش پاتوژن ها جلوگیری کنند، اما وارد کردن مسواک زدن در برنامه بیماران تحت مراقبت و تشویق سایر بیماران به انجام این کار ممکن است یک راه کم هزینه برای بهبود بهداشت دهانی و کاهش موارد ذات الریه باشد. این بررسی ها نشان داده است که مسواک زدن موجب کاهش قابل ملاحظه موارد ذات الریه در بیماران تحت حمایت‌های تنفسی شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا