اقتصاد

خراسان رضوی،‌ سرآمد کشور در حمایت از کودکان دچار سوء‌تغذیه

دولت سیزدهم با هدف کاهش سوءتغذیه کودکان و افزایش امنیت غذایی خانوارها، برنامه ارتقای سلامت کودکان زیر پنج سال را از طریق حمایت تغذیه‌ای به اجرا درآورده است که خراسان رضوی از نطر برخورداری از این حمایت‌ها در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

باتوجه به ماده ۲۴ جوانی جمعیت، برنامه “ارتقای سلامت کودکان زیر پنج سال از طریق حمایت تغذیه‌ای” با مشارکت وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود که برای تقویت تغذیه این کودکان، سبدهای تغذیه‌ای رایگان در نظر گرفته شده است.

در گام نخست اجرای این طرح، پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک شامل اندازه‌گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی‌های رشد، برای همه کودکان زیر پنج سال که مبتلا به درجاتی از سوء تغذیه، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی هستند در پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود.

پس از جمع‌بندی داده‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کودکان مبتلا به سوء تغذیه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع می شوند تا در برنامه رفع سوء تغذیه قرار گیرند.

چنانچه هرکدام از این کودکان در دهک درآمدی هفت یا کمتر باشند، زیرپوشش این برنامه قرار گرفته و سرپرست خانوار ماهیانه مبلغ ۶ تا ۱۰ میلیون ریال دریافت می کند تا تنها اقلام غذایی از فروشگاه های تعیین شده را خریداری کنند.

در سال‌های اخیر این نخستین بار است که برنامه ای به این گستردگی به منظور رفع سوء تغذیه کودکان از سوی دولت سیزدهم اجرا می شود و همه کودکان مبتلا به سوء تغذیه را زیر پوشش قرار می دهد.

استان خراسان رضوی با ۱۶.۹۰ درصد بیشترین سهم را در بین استان های کشور از نظر داشتن کودکان دارای سوءتغذیه به خود اختصاص داده‌ است که اقداماتی برای جبران این مشکل توسط دانشگاه های علوم پزشکی استان به اجرا درآمده است.

خراسان رضوی،‌ سرآمد کشور در حمایت از کودکان دچار سوء‌تغذیه

حدود ۱۶ هزار کودک خراسان رضوی مشمول برنامه حمایت تغذیه‌ای

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۱۵ هزار و ۵۳۵ کودک در محدوده خدمتی این دانشگاه زیر پوشش برنامه حمایت تغذیه‌ای قرار گرفته اند.

دکتر زهرا اباصلتی، هدف کلی این برنامه را بهبود وضعیت تغذیه و رشد کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، کاهش سوء تغذیه و ارتقای الگوی تغذیه صحیح کودکان خواند و افزود: در این برنامه، کودکان خانوارهای نیازمند شناسایی و به وزارت تعاون معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: خانواده این کودکان پس از انجام آزمون وسیع و تعیین دهک خانوار، زیر پوشش برنامه حمایتی قرار می‌گیرند و کارتهای یارانه سرپرست خانوار برای دهک های یک تا پنج درآمدی، ماهانه ۱۰ میلیون ریال و برای دهک‌های ۶ و هفت ماهانه ۶ میلیون ریال شارژ می‌شود.

وی بیان کرد: کودکان مورد حمایت از خدماتی چون پایش رشد، مشاوره تغذیه رایگان، ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در زمینه الگوی تغذیه صحیح و رشد کودکان، جانشین‌های غذایی و غیره نیز بهره می‌برند و شرط ماندن کودک در این طرح، بهبود وضعیت رشد و مراجعه منظم مادر به مراکز جامع سلامت برای پایش رشد کودک و دریافت آموزش‌ها و مشاوره‌ها است.

خراسان رضوی در صدر جدول سوء تغذیه کودکان

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خراسان رضوی با ۱۶.۹۰ درصد، اصفهان با ۱۶.۴۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۲.۵۷ درصد بیشترین سهم استانی کودکان دارای سوءتغذیه را دارند.

استان خراسان رضوی با ۱۶.۹۰ درصد، اصفهان با ۱۶.۴۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۲.۵۷ درصد بیشترین سهم استانی کودکان دارای سوءتغذیه را به خود اختصاص داده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که وضعیت تغذیه کودکان خانوارهای هفت دهک پایین درآمدی در این استان‌ها نسبت به سایر استان‌ها بدتر است.

 

 

خراسان رضوی،‌ سرآمد کشور در حمایت از کودکان دچار سوء‌تغذیه

حدود ۱۲۴ هزار کودک در کشور، مشمول رفع سوءتغذیه

امسال در “برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در خانوارهای نیازمند” حدود ۱۴۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه شناسایی و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع شدند که پس از بررسی و استحقاق‌سنجی از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک در دهکهای یک تا هفت درآمدی،‌ مشمول برنامه رفع سوءتغذیه شدند.

از آن میان ۱۶ هزار و ۳۱۵ کودک از جمعیت زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و نیشابور در خراسان رضوی با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر پوشش این برنامه حمایتی قرار گرفتند.

۱۶ هزار و ۳۱۵ کودک از جمعیت زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و نیشابور در خراسان رضوی مشمول”برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در خانوارهای نیازمند” شدند.

۷۸۰ کودک نیشابوری مبتلا به سوء تغذیه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: هم اکنون ۷۸۰ کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مشمول برنامه حمایتی رفع سوء تغذیه دولت هستند.

دکتر حامد جلالیان با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران کودکی افزود: از زمان تشکیل نطفه تا قبل از پایان پنج سالگی، که بیش از ۹۰ درصد مغز کودک شکل می‌گیرد، فرصت طلایی برای حمایت غذایی از کودک است و چنانچه سوءتغذیه در این زمان طلایی حل نشود منجر به بروز آسیب جدی به مغز، معلولیت و تداوم چرخه فقر و فقر بین نسلی می‌شود.

خراسان رضوی،‌ سرآمد کشور در حمایت از کودکان دچار سوء‌تغذیه

 

بروز اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی کودکان

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان زیر پنج سال است گفت: فقر، ناامنی غذایی، بی‌سوادی، بیکاری، ناآگاهی‌های تغذیه‌ای، الگوی تغذیه نامناسب، دسترسی نداشتن به خدمات بهداشتی، اپیدمی بیماریهای عفونی و پیامدهای نامطلوب اقتصادی آن از علل بروز سوءتغذیه در کودکان است.

دکتر اباصلتی، اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش موارد مرگ و میر، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی، اُفت تحصیلی و تحمیل هزینه‌های سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری توسط والدین را از جمله پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه کودکان خواند که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وارد می‌سازد.

وی ادامه داد: حمایت تغذیه‌ای از کودکان که به دلیل فقر، دچار سوء تغذیه شده‌اند از طریق تأمین و توزیع سبد غذایی استاندارد برای جبران نیازهای تغذیه‌ای کودکان و بهبود وضعیت تغذیه، رشد و تکامل آنان ضروری است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا