فرهنگ

کتابهای برگزیده سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی معرفی شدند

آیین نوزدهمین دوره از انتخاب کتاب سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی با معرفی هشت عنوان کتاب برگزیده، روز چهارشنبه با حضور استاندار طی مراسمی برگزار شد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

در این مراسم که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، همچنین از فعالان هفته کتاب که بیشترین فعالیت را طی روزهای گذشته در عرصه کتاب و کتابخوانی داشتند، تجلیل به عمل آمد.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به وجود مضجع شریف ثامن الحجج (ع) و سابقه تاریخی این استان، آن را منطقه ای فرهنگ خیز دانست و گفت: در حوزه کتاب هم تولید و هم خوانش آن مهم است که گذشته از بخش تولید آن باید اقدامات اجرایی در قالب راه اندازی نهضت کتابخوانی انجام شود.

یعقوبعلی نظری اظهار کرد: استان خراسان رضوی درگیر آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق است که می تواند با توسعه خوانش کتاب با هدف استحکام و حفظ خانواده به کاهش این مساله کمک کرد.

وی تاکید کرد: باید کاری کرد که کتاب وارد کلاسهای درس و محیط های فرهنگی و ورزشی مرتبط با نوجوانان و جوانان شود و کتابهای خوب از طریق معلمان و مربیان به آنان معرفی و بینشان توزیع شود.

استاندار خراسان رضوی بر برنامه ریزی دستگاه های اجرایی برای اجرای نهضت کتابخوانی با چشم انداز ۲ تا سه ساله به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی در بخشهای مختلف جامعه تاکید کرد.

کتابهای برگزیده سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی معرفی شدند

کمبود کتابفروشی در شهرها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به صدور مجوز سالانه به چاپ چهار هزار عنوان کتاب در استان گفت: این تعداد، عدد قابل تاملی است و صدور مجوز برای این تعداد توسط هیاتی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت دقیق مطابق با نیازها و حساسیتهای جامعه و حفظ حقوق نویسندگان بررسی می شود.

محمد حسین زاده افزود: این کتابها تحت نظارت آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز چاپ می گیرند و وارد چرخه نشر می شوند که از بین آنها کتابهایی که بتوانند نظر داوران دبیرخانه انتخاب کتاب سال را جلب کنند به عنوان کتابهای برگزیده معرفی می شوند.

وی چرخه کتاب در خراسان رضوی را پرجنب و جوش دانست و افزود: این چرخه از نگارش کتاب توسط نویسنده آغاز می شود و به کتابفروشی به عنوان توزیع کننده کتاب ختم می گردد، در این میان کتابفروشی ها، مسئولیت مهمی در ارتباط با مخاطب دارند که بار بزرگی را بر دوش می کشند و دسترسی مردم به کتاب را در اقصی نقاط استان آسان می کنند.

حسین زاده با اشاره به کمبود کتابفروشی در برخی از شهرهای خراسان رضوی اظهار کرد: لازم است در شهرهای که کتابفروشی کمتری وجود دارد، فرمانداران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را یاری دهند تا بخش خصوصی نیز ترغیب شود که کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی مبارک و شاکله برخی از فعالیتهای فرهنگی و هنری در دسترس مردم قرار گیرد.

فروش سالانه سه میلیون جلد کتاب در اطراف حرم رضوی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به تجربه موفق آستان قدس رضوی در فراهم آوردن شرایط دسترسی زائران به کتاب در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: سالانه بیش از سه میلیون جلد کتاب از این طریق در منطقه اطراف حرم مطهر به فروش می رسد.

وی افزود: با اینکه جنس کتابهای به فروش رسیده در اطراف حرم مطهر رضوی بیشتر از نوع فرهنگی و مذهبی است اما مولفه دسترسی مردم به کتاب باعث رونق فروش آنها شده است لذا مردم با کتاب قهر نیستند بلکه دسترسی و تبلیغ و ترویج در جذب مردم به این محصول فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر کیفی سازی چاپ کتاب توسط ناشران، نسبت به برگزاری نشستها برای کمک به بخش نشر در ارتقای کیفیت چاپ کتابها اعلان آمادگی کرد.

حسین زاده با اشاره به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در مشهد گفت: در قرارگاه اقتصادی زیارت در تلاش هستیم کتاب را به اقلام سوغات زیارت اضافه کنیم و نقش آن را در سبد سوغات پررنگ تر نماییم، در این بخش به کمک مبلغین و مروجین کتاب و اصحاب قلم نیاز داریم.

وی اظهار کرد: طرح سبد فرهنگی خانواده که مصوبه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بوده و از سال گذشته وارد مرحله اجرایی شده، محلی برای معرفی ماهانه کتابها، فیلم و آثار نمایشی خوب به مردم است.

به گفته وی، در حوزه کتاب و نوشت افزار نیز با تکیه بر همگرایی خوبی که بین دستگاه های اجرایی، رسانه ها و تشکلهای مردمی به وجود آمده است، به دنبال اجرای طرحهای اثرگذار در این بخش هستیم که در این راستا قرار است با همکاری مروجین کتاب، کارگروه ترویج کتاب ایجاد شود.

کتابهای برگزیده سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی معرفی شدند

انتخاب هشت عنوان کتاب از بین ۹۳۰ اثر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به انتخاب هشت اثر برگزیده از بین ۹۳۰ اثر رسیده به دبیرخانه نوزدهمین دوره از انتخاب کتاب سال استان اشاره کرد و گفت: برگزیدگان در بخشهای دینی، ادبیات، علوم تربیتی، علوم سیاسی، هنر، تاریخ و بخش ویژه معرفی شده اند.

در بخش دین علی جلالیان اکبرنیا برای مجموعه هشت جلدی «بررسی تحلیلی روایات تفصیلی امام رضا(ع)» مربوط به انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی و محمود ابراهیمی برای کتاب «پشتیبان خورشید» مربوط به انتشارات رنگین‌ کتاب برگزیده شدند.

در بخش ادبیات منصور انوری برای کتاب «بر فراز آشیانه عنقا» مربوط به انتشارات یاران رضا(ع) و در بخش علوم تربیتی محمدحسن وکیلی برای کتاب «تربیت کودک و نوجوان» مربوط به انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی به عنوان برگزیده انتخاب شدند. در بخش ویژه نیز کتاب «حکایت حجاب چیستی و چرایی» مربوط به انتشارات موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی شایسته تقدیر شد.

در بخش علوم سیاسی سید محمد حسین راجی برای کتاب «تبیین با تبیان» مربوط به انتشارات موسسه سعدا، در بخش هنر مجتبی خان‌قیطاقی برای کتاب «آیین جوانمردی در سیر و سلوک خوشنویسان ایران» مربوط به انتشارات سخن‌گستر و در بخش چاپ و نشر آثار تاریخ شفاهی، اسماعیل هاشم‌آبادی برای کتاب «انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری» به عنوان مدیر مسئول موسسه فرهنگی حسینیه هنر برگزیده شدند.

در این مراسم همچنین از فعالان هفته کتاب امسال شامل حسین سعیدی مدیرعامل موسسه انتشارات به‌نشر، مصطفی طباطبایی مدیر موسسه فرهنگی پاتوق کتاب، رضا حاتمی‌ وفا مدیر موسسه ایده‌نگاری ثمر، جواد مرتضوی‌ زاده مدیر موسسه حسینیه هنر مشهد، فریده سلطانی مدیر موسسه بانوان ناشر و اهل قلم، علیرضا ملکی مدیر کتاب‌فروشی کتاب‌رسان و علی‌اکبر روحی مدیر موسسه فرهنگی شهید روحی تقدیر شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا