فرهنگ

تفاهمنامه همکاری سازمانهای ثبت اسناد و اوقاف در مشهد به امضا رسید

تفاهمنامه همکاری سازمانهای ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه در زمینه سنددار شدن موقوفات کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ در مشهد به امضا رسید.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در گردهمایی روسای سازمان‌های ثبت اسناد و املاک کشور با مشارکت مدیران کل اوقاف و امور خیریه در استان‌ها افزود: رویکرد جدید این سازمان بر گره‌گشایی موقوفات از مردم و مشکلات کشور متمرکز است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی افزود: درآمدهای وقفی می‌تواند در عرصه‌های دانش‌بنیان و در تخصص‌های پتروشیمی و علوم نوین به کار گرفته شود و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت و بهره‌برداری از معادن، مسکن، راه، اقتصاد دریاپایه و انرژی‌های تجدیدپذیر یاریگر واقفان باشد.

وی ادامه داد: حفظ، نگهداری و ارتقای بهره‌وری در موقوفات مهم‌ترین راهبرد این سازمان است اگر چه پیش از انقلاب نسبت به بعد از انقلاب به علت در اختیار داشتن زمین‌های بزرگ مقیاس شاهد ثبت ۲ و نیم برابری موقات بودیم ولی اکنون نیز مردم آنچه که در توان دارند در مسیر وقف به این سازمان می‌سپارند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: جلب نظر و تشویق مردم به وقف در نتیجه تلاش این سازمان در حفظ، نگهداری و ارتقای بهره‌وری موقوفات است و بر همین اساس باید واقفان از فعالیت متولیان برای حفظ عین اموال و ارتقای بهره‌وری موقوفات آگاه شوند.

خاموشی با اشاره به این که مکلف هستیم هدف واقف را به سرانجام برسانیم افزود: بر همین اساس قدرت عمل این سازمان بسیار محدودتر از سایر نهادهاست و این سازمان حتی در اجاره دادن عرصه و اعیان موقوفات دچار مشکل است و باید تأمین انگیزه وقف یا کسب رضایت مستقیم از واقف زنده برای ایجاد بهره وری بیشتر صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیشتر درآمدهای موقوفات کشور به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال با توجه به نظر خاص واقفان شکل گرفته است.

حدنگاری با هدف جلوگیری از اختلافات آینده

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست گفت:بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته امیدوار هستیم تا پایان سال ۱۴۰۳ ثبت و سند دار شدن تمام موقوفه‌ها با هدف هویت بخشی موقوفات به پایان برسد.

تفاهمنامه همکاری سازمانهای ثبت اسناد و اوقاف در مشهد به امضا رسید

‌ حسن بابایی افزود: هدف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این است که بتواند با حدنگاری از اختلافات احتمالی که ممکن است در آینده شکل گیرد، جلوگیری کند و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود تا تفاهمنامه جامعی بین این ۲ سازمان به خصوص در حوزه های علایم تجاری، ثبت شرکتهای دانش بنیان و کسب مجوزهای ثبتی سازمان وقف به امضاء برسد.

وی ادامه داد: آمار ثبت سند املاک وقفی متصرفی منفعتی کشور در سال گذشته رشد ۱۵۰ درصدی داشت.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا قبل از این اتفاق، آمار بزه‌دیدگی‌ها در عرصه املاک موقوفه به علت عدم تثبیت مالکیت بسیار زیاد بود و اکنون شاهد کاهش پرونده های بلاتکلیف در محاکم قضایی به خاطر این موضوع هستیم که از تاثیر کاداستر و حدنگاری در ثبت اسناد موقوفه نشان دارد.

تثبیت مالکیت بیش از ۱۰۴ هزار هکتار موقوفه

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این نشست گفت:با هدف هویت بخشی موقوفات سراسر کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۷۸ هزار رقبه، سنددار شدند که رشد ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد و این امر موجب تثبیت مالکیت بیش از ۱۰۴ هزار هکتار شد.

مجتبی باقرزاده افزود: ۲۰درصد اسناد مالکیت موجود هنوز دفترچه ای است که باید مانند ۸۰ درصد دیگر کاداستر و حدنگار شود و بر همین اساس از ابتدای امسال تاکنون بیش از هفت هزار سند مالکیت دفترچه ای به حدنگاری تبدیل شده است.

او ادامه داد: تاکنون شاهد رشد ۱۲۲ درصدی در سند دار کردن موقوفات فاقد سند و رشد ۱۲۴ درصدی در تبدیل استاد قدیمی به کاداستر بوده ایم و در مجموع اخذ سند ۱۰۲ درصد در سال جاری رشد عملکرد داشته است.

احیای موقوفات کشور پیگیری شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:حفظ موقوفات برای جامعه اسلامی یک ضرورت به شمار می‌رود زیرا توسعه شعائر دین با انجام انگیزه‌های الهی و نیتّ‌های صحیح افراد خیرخواه به نتیجه می‌رسد و اکنون نیز احیای موقوفات کشور در حال انجام است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی افزود: تأمین اقتدار اقتصادی انقلاب و کشور در مقابله با تحریم‌های ظالمانه و ابزارهای فشار اقتصادی با احیای موقوفات کشور به نتیجه خواهد رسید.

تفاهمنامه همکاری سازمانهای ثبت اسناد و اوقاف در مشهد به امضا رسید

وی ادامه داد: حفظ و صیانت از موقوفات به معنای نگهداری کامل و پاسداری دقیق و مدبرانه از ثروتی است که برای حال و آینده این مردم ذخیره شده است و بر همین اساس باید با تدابیر هوشمندانه از موقوفات نگهداری کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا