تکنولوژی

تقویت یادگیری ازطریق غیرمستقیم و ناخودآگاه

یادگرفتن یک مهارت جدید مستلزم تمرین عامدانه در طول زمان است اما قرارگرفتن منفعلانه در معرض موضوع، می‌تواند به تسریع فرایند یادگیری کمک کند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

تحقیقات جدید انجام شده روی موش‌ها در دانشگاه «اوریگون» بر اساس یافته‌های تحقیقات قبلی روی انسان ها نشان می دهد که چگونه در معرض قرارگرفتن منفعلانه می تواند یک ابزار ارزشمند برای یادگیری باشد.

این مساله به توضیح این مساله کمک می کند که چگونه تماشای فیلم‌های سینمایی به زبان خارجی ممکن است به تکمیل تمرین‌های گرامری و کارت‌های یادگیری لغات یاری برساند یا اینکه گوش دادن به صدای نواختن پیانو توسط اساتید حرفه‌ای می تواند به تقویت مهارت نوازندگان کمک کند.

به گفته «جیمز مورای» دانشمند علوم عصبی در دانشگاه اوریگون، این مطالعه بینش‌ تازه‌ای در خصوص مکانیسم‌های احتمالی این مساله در مغز فراهم کرده و به دانشمندان کمک می‌کند تا درک کنند در معرض قرارگیری منفعلانه چرا چنین نیرومند است.

مورای افزود: از آنجا که مطالعه آنچه در مغز یک حیوان جونده روی می دهد نسبت به انسان آسان‌تر است، بررسی اینکه چگونه آموزش فعالانه و در معرض قرارگیری منفعلانه بر یادگیری در موش ها تاثیرگذار هستند، امکان‌های جالب و مهیجی برای تحقیق درباره مکانیسم‌های عصبی و روابط بین آنها می‌گشاید.

 

تقویت یادگیری ازطریق غیرمستقیم و ناخودآگاه

بر اساس این تحقیقات، موش هایی که علاوه بر دریافت مستقیم و فعالانه آموزش، بطور منفعلانه (passively) در معرض صداهای آموزشی قرار داشتند، با سرعت بیشتری وظیفه تعریف شده را یاد گرفتند.

این محققان سپس به منظور شناخت چگونگی روی دادن یادگیری در مغز، شبکه‌های عصبی مصنوعی مختلف را با نسخه‌های شبیه‌سازی شده وظیفه تعریف شده آموزش داده و آزمایش کردند.

این مدل‌سازی نیز حاکی است که در معرض قرارگرفتن منفعلانه در برابر یک محرک پایه و اساس یادگیری را در مغز ایجاد می کند و سپس مغز در جریان یادگیری فعالانه آن محرک را با رفتارهای خاصی مرتبط می‌کند. با تماس ناخودآگاه و منفعلانه مغز آماده می شود تا آن ارتباط‌ها را با سرعت بیشتری برقرار سازد.

این تیم محققان قصد دارد در آینده فعالیت مغزی در موش ها در جریان یک وظیفه یادگیری مشابه را ثبت کند تا ببیند که این پیش بینی چگونه ظهور و نمود پیدا خواهد کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا