اقتصاد

خراسان رضوی رتبه دوم بازآفرینی شهری کشور را دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:استان خراسان رضوی با صدور بیش از ۲۳هزار پروانه بازسازی بافت فرسوده، رتبه دوم کشور را پس از تهران در این زمینه به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

محمد آیینی در دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری در مشهد افزود: بازآفرینی، ‌توانایی ایجاد یک ظرفیت بسیار زیاد برای تولید مسکن در کشور را فراهم می‌کند تا شعار ایجاد یک میلیون مسکن در سال برای کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به این که نزدیک به ۵۵ درصد برنامه بازآفرینی در نهضت ملی مسکن تحقق یافته است ادامه داد: بهترین شرایط حمایت از نوسازی بافت فرسوده و حاشیه نشینی در دولت سیزدهم فراهم شد به گونه ای که در این مدت، بیش از ۱۶۱ هزار واحد در کشور پروانه نوسازی مسکن خود را در محدوده‌ بافت‌های فرسوده کسب کردند و از این میان نیز بیش از ۵۱ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم موضوع حفظ جان انسان‌ها در حوزه مسکن نسبت به دولت‌های گذشته در نظر گرفته شد و با این رویکرد نسبت به موضوع مسکن برنامه ریزی صورت گرفته است تا اگرزلزله ای رخ داد خانه‌های ناپایداری با کوچکترین لرزه، بر سر مردم آوار نشود.

آیینی افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در حدود ۱۶۷ هزار هکتار زمین کشور وجود دارد که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن ساکن هستند و بر اساس رویکرد حفظ جان مردم نیاز به شتابدهی در بخش نوسازی مسکن وجود داشت.

وی اضافه کرد: پس از راهبرد شتاب‌دهی به نوسازی مسکن توجه به سندهای ملی بازآفرینی شهری و ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های شهری صورت گرفت این رویکرد موجب شد تا برنامه ریزی برای ارائه خدمات در سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، انتظامی، ورزشی و معابر شهری در حد متوسط سرانه محلات برخوردار شهر صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی ایران گفت:با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای نوسازی مسکن، به طور میانگین ۸۵ درصد تخفیف برای صدور پروانه در نظر گرفته شده است و این در حالی است که تسهیلات ارزان برای بافت فرسوده در قالب پنج نوع تسهیلات بافت فرسوده فراهم شده است.

آیینی افزود: براساس بسته‌های تشویقی، شهرداری‌ها متناسب با شرایط شهر خود بسته تشویقی در نظر می‌گیرند و امید است استان خراسان رضوی هم به زودی در صدور پروانه‌ها اقدام مناسب را در نظر بگیرد.

او اضافه کرد: همچنین در محلاتی که تراکم بالا و نفوذ ناپذیر وجود دارد، صاحبان املاک‌فرسوده می‌توانند واحدهای خود را با مسکن‌های نوساز با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند که در این خصوص نیز استان خراسان رضوی پیشتاز است.

تسهیلگری به نفع مردم

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این کنفرانس گفت:۲ روش تجربه شده برای ساخت مسکن وجود دارد در روش اول به نیابت از مردم، ساخت مسکن توسط مجموعه‌های انبوه‌ساز صورت می‌گرفت که مسکن مهر از شاخص ترین این طرح ها بود.

جواد خدایی افزود: روش دیگر نیز ایجاد کردن شرایط حضور مردم برای ساخت مسکن است و بر این اساس نقش دولت باید از تصدیگری به تسهیلگری تغییر کند که نتیجه این رویکرد ساخت بیش از هزار واحد مسکونی در چندماه اخیر توسط مردم بوده است.

کلانشهر مشهد بیش از چهار هکتار بافت تاریخی و فرسوده دارد

شهردار مشهد نیز در این کنفرانس گفت:مشهد بیش از ۲ هکتار بافت فرسوده و همچنین بیش از ۲ هکتار بافت تاریخی دارد که حدود ٣٠ درصد جمعیت مشهد و در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این محلات ساکن هستند که با برنامه ریزی صحیح می‌توان محدوده‌های تاریخی و بافت های فرسوده شهری را حفظ کرد و مشکلات موجود را کاهش داد و این در حالی است که به غیر از زائران شاهد حضور اتباع کشورهای مختلف نیز در این شهر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی:خراسان رضوی رتبه دوم بازآفرینی شهری کشور را دارد

محمدرضا قلندر شریف افزود: محوریت شهر مشهد باید مضجع شریف رضوی باشد ولی اکنون توسعه شهر به گونه ای است که شهر به سمت غرب رشد کرده است.

سومین کنفرانس بین المللی و دهمین کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری کشور فردا ۲۵ آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا