تکنولوژی

بانداژ ضدعفونت با استفاده از عصاره حنا و نانوالیاف تولید شد

یک گروه محققان بین رشته‌ای روش نوآورانه ای را برای استفاده از خصوصیات آنتی‌اکسیدان و آنتی‌باکتریایی گیاه حنا ارائه کرد. در این روش از نوعی رنگدانه قرمز موجود در برگ گیاه حنا برای ایجاد بانداژ پنبه‌ استفاده شده است، بانداژی که روی آن با پوششی از جنس نانوالیاف پوشانده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خبر8 ،

این بانداژ می‌تواند برای مقابله با عفونت به کار گرفته شود و زخم‌ها را سریع‌تر التیام دهد.

گاز پنبه یکی از رایج ترین پانسمان های زخم است. این محصول ارزان، در دسترس، راحت و زیست سازگار است. با این حال، این گازها باعث بهبودی یا مبارزه با عفونت نمی‌شود.

محسن عالیشاهی از محققان این پژوهش از دانشگاه کرنل در آمریکا گفت: پنبه به تنهایی نمی‌تواند عوارض مربوط به عفونت را کم کند.

تامر اویار یکی دیگر از محققان این تحقیق است که روی عامل‌دار کردن الیاف کار می‌کند، وی به دنبال استفاده از این فناوری برای بهبود منسوجات پزشکی و سیستم‌های تحویل دارو است.

عالیشاهی و اویار به همراه محمود ابوالخیر روی رنگدانه‌های قرمزی که در برگ گیاه حنا یافت می‌شود، کار کردند.

این رنگدانه‌ها دارای خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهاب بوده و می‌توانند عملکرد پنبه را بهبود دهند.

پیش از این نشان داده شده بود که عصاره حنا به بهبود سریع‌تر زخم کمک می‌کند اما این محلول به راحتی جذب بدن نمی‌شود و باید براین محدودیت غلبه کرد.

این گروه تحقیقاتی از سیکلودکسترین که از خانواده الیگوساکاریدهای طبیعی است، استفاده کرد.

آنها رنگدانه قرمز حنا را به سیکلودکسترین متصل کردند. این محققان سپس از تجهیزات الکتروریسندگی برای تولید یک پوشش نانوالیاف یکنواخت از محلول سیکلودکسترین/رنگدانه استفاده کردند و آن را روی پنبه بافته‌نشده قرار دادند.

آنها دریافتند که پانسمان آزمایشی فعالیت آنتی‌اکسیدانی به طور قابل توجهی بالاتر وامیدوارکننده‌ای نشان داده و به بهبود سریع زخم کمک شایانی می‌کند. دلیل این امر حلالیت بالای این ساختار و نسبت سطح به حجم بالای نانوالیاف بود. پانسمان آزمایشی عملکرد ضدباکتریایی بسیار خوبی در برابر گونه‌های باکتریایی گرم منفی و گرم مثبت داشت و به طور موثری باکتری E. coli و staph را در آزمایش‌ها از بین برد.

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی در غلظت‌های بالا به ظهور بیماری همه‌گیر کشنده و میکروب‌های مقاوم در برابر دارو منجر شده است. بنابراین استفاده از ضدباکتریایی‌های طبیعی و قدرتمند مانند عصاره حنا ممکن است به عنوان جایگزینی برای ضدباکتریایی‌های مصنوعی باشد.

عالیشاهی معتقد است که این پانسمان به ویژه برای زخم‌های مزمن که بسیار مستعد ابتلا به عفونت هستند، مانند زخم‌های دیابتی و سوختگی بسیار مفید خواهد بود. هدف نهایی من تهیه پانسمانی است که می‌تواند بر این مشکلات غلبه کند. این کار درها را برای ایجاد منسوجات پزشکی باز می‌کند که برای محیط زیست مفید است و برای بهبودی عالی است.

نتایج این تحقیق که در قالب مقاله‌ای با عنوان Functionalization of cotton nonwoven with cyclodextrin/lawsone inclusion complex nanofibrous coating for antibacterial wound dressing در نشریه International Journal of Pharmaceutics چاپ شده است، با توجه به افزایش شیوع باکتری‌های مقاوم در برابر دارو می تواند بسیار مفید باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا