اقتصاد

توسعه ۱۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در شورای‌عالی انرژی تصویب شد

معاون وزیر نیرو گفت: توسعه ۱۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در شورای‌عالی انرژی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و امضای رئیس‌جمهور مصوب شد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

«محمود کمانی» در نشست هم‌اندیشی شرکت‌های توزیع برق برای ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی در کشور افزود: قرار است ساخت ۱۱۰ هزار نیروگاه‌ خورشیدی انشعابی برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی تا پایان امسال به نتیجه برسد و در مدت پنج سال ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی ایجاد شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ادامه‌داد: براین‌اساس انتظار می‌رود که شرکت‌های توزیع در سراسر کشور حمایت کنند و تسهیلگر نصب سامانه‌های خورشیدی خانگی در خانه‌ها باشند.

کمانی بر لزوم اصلاح ساختارهای توزیع نیروی برق در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، تاکید و خاطرنشان‌کرد: با صحبت‌های انجام شده با وزیر نیرو، قرار است ساختار بخش توزیع نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به حمایت مالی برای تأمین منابع مالی ساخت سامانه خورشیدی حمایتی، گفت: درصورتی‌که پرونده مالی ارجاعی به بانک‌ها در موضوع توسعه نیروگاه‌های خانگی حمایتی زیاد شود، برای آن در سطح ملی جلسه برگزار می‌شود تا مسائل بانکی حل شود.

وی افزود: برای تأمین منابع مالی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، چند قانون خوب در برنامه هفتم توسعه و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید دیده شده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: کشور به این تصمیم رسیده است که انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند و برای این منظور عمده زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

وی اضافه‌کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه مصوبه‌ای برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دیده شد، اما برنامه‌ای برای آن تا پیش از حضور «علی‌اکبر محرابیان» در وزارت نیرو تعریف نشده بود و فقط دستگاه‌های نظارتی پیگیر این موضوع بودند.

کمانی از عزم جدی دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته با عزم ملی فعالیت‌هایی در ساتبا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده بود، اما نه برنامه‌ای برای توسعه تجدیدپذیرها وجود داشت و نه سازوکارهای اجرای کار و نه منابع مالی و قوانین برای پیشبرد کارها تعریف شده بود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه توسعه ۱۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در جلسه شورای‌عالی انرژی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و امضای رئیس‌جمهور مصوب شده است، خاطرنشان‌کرد: در مجموع با جلساتی که با هماهنگی وزارت نیرو و سازمان برنامه و شورای اقتصاد، پیوسته در حال برگزاری است، برای ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در مدت پنج سال برنامه‌ریزی‌شده است.

وی درباره مدل‌های توسعه انرژی تجدیدپذیر اظهار داشت: با مدل خرید تضمینی برق نمی‌توانستیم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهیم، بنابراین مدل‌های مختلفی تعریف شد تا در قالب آن بخش صنعت، خانگی و خانواده‌های تحت پوشش و کم‌برخوردار بتوانند از آن بهره ببرند و در این زمینه کار بزرگی انجام شده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: علاوه‌برآن، روش‌های جدید برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال پیگیری است تا خلاهای موجود، برطرف و تنوع بیشتری به مدل‌های موجود داده شود؛ در حال حاضر اما مصوبه‌های موجود را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات بخش اجرا و ساخت نیروگاه‌ها، تصریح‌کرد: مسائل و مشکلاتی همچون موضوعات مرتبط با استعلام‌های واگذاری زمین و اتصال به شبکه سراسری برق وجود دارد که اصلاح آیین‌نامه‌های آن با هماهنگی سازمان امور اراضی و سازمان محیط‌زیست در حال انجام است و در سطح ملی نیز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در کمیته ملی انرژی تجدیدپذیر، گره‌های کار، مطرح و حل می‌شود.

کمانی از ابلاغ دستور وزیر نیرو به شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور برای اتصال تولیدات نیروگاه‌های خورشیدی مشمول طرح ساخت چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی توسط سرمایه‌گذاران داخلی خبر داد و اظهار داشت: قرار است با استقبالی که از سوی سرمایه‌گذارها انجام شده، در مدت کوتاهی نیروگاه‌ها ساخته شوند.

وی ابزار امیدواری کرد با مدل‌های ترسیم شده برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ناترازی سوخت و برق در کشور در مدت کوتاهی حل شود.

«علیرضا پرنده مطلق» معاون فنی و مهندسی ساتبا نیز در این نشست گفت: برای رفع ناترازی‌های برق در کشور راهی جز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود ندارد.

وی افزود: مصرف برق در کشور در حال افزایش است، بنابراین توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید در مدت کوتاهی اتفاق بیفتد.

مطلق ادامه‌داد: پروژه‌های مهمی در سطح توزیع برق کشور تعریف شده است که از جمله آن می‌توان به طرح ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی پنج کیلوواتی در مدت پنج سال اشاره کرد. اجرای این طرح تأثیر زیادی بر زندگی خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی خواهد داشت و باقی الصالحات مجریان این طرح خواهد شد.

وی با گلایه از اجرای کند ساخت سامانه‌های خورشیدی حمایتی در سطح کشور، گفت: در موضوع ساخت سامانه خورشیدی حمایتی خوب عمل نکردیم و باید سهمیه ساخت این سامانه‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به نتیجه برسد. به‌طور قطع در این راه مشکلاتی وجود دارد و شرکت‌های توزیع برق به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در اجرای این طرح نباید به انتظار هماهنگی سایر بخش‌های ذی‌ربط همچون کمیته امداد و ساتبا بنشینند و باید خود پای‌کار بیایند.

پرنده مطلق ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، وضعیت اقتصادی ۵۵۰ هزار خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار است بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از محل تولیدات نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی حاصل شود.

محمد نژاد، مدیرکل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در این نشست خاطرنشان کرد: مدل‌ها، ضوابط و آیین‌نامه‌ها برای اجرا توسط شرکت‌های توزیع و مردم، تشریح و کلیات آن اعلام شد و قرار شد ابهامات و سؤالات مربوط به ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی در جلسات مجازی میان ساتبا و شرکت توزیع پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: در سفر به استان‌ها از نزدیک شاهد تلاش‌های شرکت‌های توزیع برق استان‌ها برای کمک به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی به‌منظور نصب سامانه‌های خورشیدی در خانه‌هایشان بودیم. شرکت‌های توزیع ایده‌هایی دارند که عملیاتی‌شدن آنها در تصمیم‌گیری‌های کلان برای تسهیل امور بسیار تأثیرگذارند.

این گزارش حاکی است، در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌منظور توسعه طرح حمایتی سامانه‌های مقیاس کوچک، طرح ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی در مدت پنج سال، سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، مصوب و اجرای آن برای خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح سازمان‌های بهزیستی، کمیته امداد، بسیج سازندگی و معاونت روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری با عاملیت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و اجرای شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور مشارکت دارند، در این میان ساتبا و شرکت‌های توزیع برق نقش نظارتی نیز را بر عهده دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا