فرهنگ

معین زندی؛ خواننده‌ای که دل‌ودماغ قبل را نداشت

اجرای شب گذشته معین زندی اگرچه با فشرده‌کاری او در اجرای آهنگ خلاصه شد، اما در فرامتن، این خواننده بانشاط و سرزنده، چندان سرحال ظاهر نشد تا مخاطبی که عادت به شوخی‌های رگباری این خواننده داشت، از این رویکرد، تاحدودی متعجب شود.

به گزارش روابط عمومی خبر8 ،

درست ۶ روز دیگر، اولین سال‌روز اجرای زنده معین زندی است؛ خواننده‌ای که نخستین‌بار، اول اسفند سال گذشته پس از دوره‌ای فعالیت زیرزمینی، به روی سن سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی رفت و با ادبیات خاصی که داشت، مخاطبانش را تاحدودی غافل‌گیر کرد.

در اجرای سال گذشته معین زندی که از قضا در جشنواره سی‌وهشتم موسیقی فجر بود، او یک شخصیت طناز و ساده‌دل از خود به نمایش گذاشت و با شیرین‌کاری و فکاهی‌هایی که به کار برد سبب شد تا مخاطبانی که حتی آشنایی چندانی با سبک کاری او نداشتند، شیفته اخلاق و منش لوطی‌مسلک او شوند.

معین زندی؛ خواننده‌ای که دل‌ودماغ قبل را نداشتمعین زندی؛ خواننده‌ای که دل‌ودماغ قبل را نداشت

بوی محل میاد…

اکنون اما یک سال از آن روز می‌گذرد و معین زندی حالا در فرهنگسرای بهمن و در قالب جشنواره سی‌ونهم موسیقی فجر به روی سن رفت؛ مکانی که شاید برای تمامی خوانندگان این جشنواره، تاحدودی عجیب بیاید، اما فرهنگسرای بهمن برای معین زندی، چندان گمنام نیست. معین در ابتدای اجرای شب گذشته خود گفت که اینجا دیگه محله خودمونه و بوی محل میاد.

اما حتی جملاتی از این دست نیز نتوانست شمه‌ای از آن معین سرحال و بانشاط یک سال گذشته را به خاطر بیاورد. در سالی که بسیاری از خوانندگان حاضر در جشنواره سی‌وهشتم، بنا بر اتفاقات جامعه، ژستی ناراحت‌گونه گرفته بودند، معین تا توانست مخاطباش را خنداند، اما در اجرای شب گذشته، هیچ نشان و ردی از آن معین به چشم نمی‌آمد.

معین در اجرای شب گذشته خود، با ظاهری متفاوت به روی سن رفت. به‌مانند همیشه تا توانست، خواند و یک اجرای شلوغ و فشرده را پشت سر گذاشتمعین در اجرای شب گذشته خود، با ظاهری متفاوت به روی سن رفت. ریش و موهایش را کوتاه کرد و با هیبتی متفاوت ظاهر شد. کمتر حرف می‌زد و به‌مانند همیشه تا توانست، خواند و یک اجرای شلوغ و فشرده را پشت سر گذاشت.

مخاطبان داخل سالن نیز ادبیاتی متفاوت داشتند. عده‌ای مشخص بود که از مناطق بالای شهر به این کنسرت آمده بودند و برخی دیگر نیز بچه‌ محل‌های معین بودند که در لابه‌لای اجرای این خواننده، با ادبیات خاص خود، تکه‌پرانی می‌کردند و جالب آن‌که معین برخلاف آنچه تصور می‌شد، اعتنای چندانی به این تکه‌پرانی‌ها نمی‌کرد.

تجربه یک‌سال اجرای صحنه‌ای برای معین، به پختگی اجرای او منجر شد. کارها را روان‌تر می‌خواند و نشانی از استرس در اجرایش مشهود نبود. لب‌خوانی کارهای این خواننده به دلیل سبک خاص ادای کلمات، کار بسیار دشواری است که سیستم صدای فرهنگسرای بهمن، این کار را دشوارتر هم می‌کرد زیرا مخاطب در برخی لحظات، چندان متوجه کلماتی که از دهان خواننده خارج می‌شد، نبود.

معین زندی؛ خواننده‌ای که دل‌ودماغ قبل را نداشت

معین با مخاطبی از طبقات مختلف جامعه

معین که در طول این ماه‌ها نشان داده علاقه بسیاری به دکلمه دارد، قبل از شروع کارهایش، دکلمه آن کار را اجرا می‌کرد که این اقدام او در دقایق پایانی اجرا، تاحدودی از حوصله خارج شد و مخاطب دوست داشت تا معین، مستقیما به سراغ خواندن آهنگ برود و از دکلمه آن کارها پرهیز کند.

کنسرت شب گذشته معین زندی، اگرچه یک اجرای فشرده برای مخاطبی بود که دوست داشت تا کارهای زیادی از خواننده محبوبش بشنود، اما کسانی که با این خواننده آشنایی دارند می‌دانند که دیشب، شب معین نبود و او چندان دل‌ودماغ اجرا نداشت وگرنه آن خواننده‌ای که ما در طول این ‌یک‌سال سراغ داشتیم باید در شب گذشته، صحنه را به آتش می‌کشید. اما آنچه اجرای دیشب ثابت کرد آن‌که معین همچنان مخاطبان بسیاری در طبقات مختلف اجتماعی دارد که این پیشتوانه، برای سبک کاری متفاوت او، یک غنیمت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

کنسرت‌های معین زندی به همت موسسه فرهنگی هنری آوای هنر به مدیریت محمد جلیل‌پور برگزار می‌شود.

معین زندی؛ خواننده‌ای که دل‌ودماغ قبل را نداشت

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی تا از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان و با حضور ۲۱۰۹ هنرمند برگزار می‌شود. جایزه‌های ترانه،‌ موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا