اقتصاد

تراز تجاری خراسان رضوی ۴۶ درصد افزایش یافت

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تراز تجاری در این استان طی هشت‌ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۴۶ درصد افزایش داشته و از ۴۰۳ میلیون دلار به ۵۹۰ میلیون ریال رسیده است.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

امیررضا رجبی: حجم و تراز تجارت خراسان رضوی بر اساس آمار صادرات و واردات کالا در سال جاری افزایش داشته، به طوریکه این رشد در حجم تجارت بیش از ۱۸ درصد بوده است.

وی بیان کرد: حجم تجارت در خراسان رضوی از هزار و ۲۴۹ تن طی هشت ماهه سال ۱۴۰۱ به هزار و ۴۷۶ تن در هشت ماهه نخست امسال رسیده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یک میلیون و ۷۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۳ میلیون ریال کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در هشت ماهه نخست امسال صادر شده است که در وزن ۲۸ درصد و در ارزش ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در هشت ماهه سال گذشته یک میلیون و ۳۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۲۶ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شده بود.

رجبی گفت: در این مدت ۱۴۶هزار و ۱۹۱ تن به ارزش ۴۴۳ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی وارد استان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۲ درصد کاهش و در ارزش پنج درصد افزایش داشته است.

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا