تکنولوژی

مردمی‌سازی فناوری یکی از ضرورت‌های توسعه دانش‌بنیان است

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: مردمی‌سازی فناوری و آشناسازی افراد جامعه با این حوزه یکی از الزامات توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این استان است.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

مسعود میرزائی شهرابی : بر همین اساس طرح مردمی‌سازی، تمرکزگرایی و شبکه سازی برای طرح‌های راهبردی پارک علم و فناوری خراسان رضوی مد نظر قرار گرفته است که با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در پارک دنبال می شود.

وی ادامه داد: برای بیشتر آشنا شدن نوجوانان و دانش‌آموزان با موضوع فرهنگ‌سازی فناوری از اواخر سال گذشته با ایجاد فضایی به وسعت ۸۰۰ متر مربع و با عنوان سرزمین علم و فناوری نوجوانان در این زمینه اقدام شده است، در این زمینه تاکنون بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی علاقه‌مند با نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور آشنا شدند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان و حمایت از رشد و توسعه شرکتهای فناور باید ضمن شناسایی ظرفیت‌های قانونی، امکان پیگیری و بهره برداری از زمینه‌های قانونی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان فراهم شود.

وی گفت: برخورداری از معافیت های پیش بینی شده یکی از چالشهای مهم شرکت های دانش بنیان است که در نشست هایی با مدیران این سازمانها در خراسان رضوی بسیاری از مسائل و ایرادها در این زمینه برطرف شده است.

میرزائی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان برای رشد و توسعه خود نیازمند توسعه زیر ساخت ها هستند، افزود: تامین این نیاز ضروری، هزینه گزافی برای شرکتها به خصوص در سالهای آغازین فعالیت ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و با پیگیری کارگروهی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، در حال رایزنی و شناسایی ساختمان‌های بدون استفاده یا کمتر استفاده شده دستگاههای اجرایی استان هستیم تا با همکاری و مشارکت آنها در راستای منافع آن دستگاه، شرایط استقرار برای شرکتهای دانش بنیان فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هم رسانی صنعت، شرکتهای فناور و دانش بنیان و همچنین توسعه بازار این شرکت‌ها در صنایع بزرگ و سنتی کشور مانند صنایع معدنی، فولادی، کشاورزی و فرهنگی از اولویت های دیگر پارک استان خراسان رضوی است.

تاثیر دانش‌بنیان ها بر تولید ناخالص ملی

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان بر تولید ناخالص ملی (GDP) گفت: توجه به این موضوع یکی از اولویتهای این پارک است و در این راستا تلاش شد تا عرصه‌های دارای مزیت و دارای اقتصاد کلان استان شناسایی و برای توسعه فناوری در این عرصه‌ها برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به سهم اندک اقتصاد دانش‌بنیان از GDP افزود: با شناسایی و تعریف عرصه‌های تخصصی دارای مزیت و اقتصاد کلان در قالب پردیس‌ها به توسعه فناوری در این عرصه‌ها کمک می شود تا در ادامه منجر به ثروت‌آفرینی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان تحصیل کرده ‌گردد.

میرزایی اظهار کرد: بدین منظور عرصه‌هایی همچون صنایع معدنی و فولادی، صنایع غذایی و کشاورزی و همچنین صنایع خلاق و فرهنگی که از اصلی‌ترین مزیت‌های استان خراسان رضوی هستند، باید مورد توجه قرار گیرند تا با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها، بسترهای تخصصی توسعه فناوری در این عرصه‌ها فراهم شود.

وی گفت: در این مسیر تلاش شد مشارکت بخش خصوصی و صنایع کلان برای ایجاد بسترهای تخصصی توسعه فناوری مورد توجه ویژه قرار گیرد تا ضمن کاهش هزینه‌ها و بار مالی برای دولت، به پایداری این بسترها کمک شود. از سویی بخش خصوصی بسیار توانمندتر از ساختارهای دولتی می‌تواند به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کمک نماید.

پارک علم و فناوری خراسان با ۳۷۰ شرکت فناور و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان تنها پارک دارای شرایط پارک برتر در میان ۴۹ پارک علم و فناوری کشور است که حدود ۶ هزار شغل پایدار در بستر دانش بنیان را فراهم آورده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا