تکنولوژی

بی‌نیازی از مصرف هزاران تن قارچ‌کش شیمیایی با پروبیوتیک گیاهی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شده که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌های شیمیایی شود که هم برای سلامت جانداران مضرند و هم اغلب به دلیل کیفیت نامناسب، کارایی ندارند.

به گزارش خبر8 ؛ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان فن‌آوری زیستی طبیعت‌گرا (بایوران) در سال ۱۳۷۹ با دانش کاملا بومی با هدف احداث مدرن‌‏ترین کارخانه بیوتکنولوژی در کشور تأسیس و از ابتدای سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.

این مجموعه با تکیه بر دانش بومی، مطابق با جدیدترین روش‏‌ها، اقدام به تولید طیفی از فرآورده‏‌های بیولوژیک سازگار با محیط زیست و سلامت انسان و سایر موجودات کرده و با ارائه راه‌‏حل‏‌های مناسب و کارآمد، چشم‌‏انداز خود را در جهت کاهش مصرف بی‏‌رویه مواد سنتتیک و شیمیایی در سیستم‌‏های کشاورزی، دامپروری، محیط زیست و انسانی ایجاد کرده است.

مرادی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فن‌آوری زیستی طبیعت‌گرا (بایوران)، در معرفی این شرکت اظهار داشت: این شرکت در حوزه های بیوتکنولوژی کشاورزی، پروبیوتیک های دامی و انسانی همچنین مکمل‌ها و استارترهای لبنی و غذایی فعال است. کارخانه بایوران قادر به تولید بیش از هزار و ۵۰۰ تن مواد بیولوژیک پودری و حدود ۱۰ هزار تن فرآورده‌‏های بیولوژیک مایع است که کیفیت و کارایی آنها با تکیه بر تجهیزات تخمیری پیشرفته و روش‌های اجرایی استاندارد، تیم تحقیق و توسعه قوی، کنترل دقیق حین تولید، پایش مستمر کیفیت و اجرای صحیح استانداردهای کنترل کیفی تضمین می‌‏شود. همچنین می توان با تولید چهار میلیون تن کود بیولوژیک نیاز کشور به واردات سموم شیمیایی برای آفات پروانه ای را برطرف کرد.

 

بی‌نیازی از مصرف هزاران تن قارچ‌کش شیمیایی با پروبیوتیک گیاهی

 

به گفته او، شرکت دانش بنیان فن‌آوری زیستی طبیعت‌گرا (بایوران) یکی از دو شرکت بزرگ دنیا در تولید پروبیوتیک است و تقریبا هیچ موجودی نیست که این شرکت برای آن پروبیوتیک تولید نکرده باشد.

وی تصریح کرد: ما در سه حوزه فعالیت می کنیم؛ نخست پروبیوتیک های کشاورزی، دام و طیور و انسانی که پروبیوتیک های انسانی ما از دو بخش دارو و غذا تشکیل شده است و در هر یک از این سه حوزه بیش از ۶۰ محصول دانش بنیان داریم.

بایوگارد از جدیدترین پروبیوتیک‌های تولید شده این شرکت است که چندی پیش در رویداد برترین‌های دانش‌بنیان کشاورزی هم رونمایی‌ شد.

مرادی، در خصوص عملکرد این محصول گفت: بایوگارد، یک کود قارچ‌کش یا یک پروبیوتیک گیاهی است که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش های شیمیایی شود که هم مضر سلامت و هم مضر خاک است و اغلب به دلیل کیفیت نامناسب کارایی هم ندارند.

به گفته او، این محصول (بایوگارد) حاوی فرمولاسیون ویژه ای از دو پروبیوتیک مهم گیاهی به نام Bacillus velezensis و Trichoderma است و با هدف بهبود تغذیه و رشد گیاهان و کاهش یا مدیریت خسارت قارچ های بیمارگر خاکزاد در محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای تولید شده است و در تولید محصول سالم در گلخانه‌ها و مزارع کاربرد دارد، ضمن اینکه یک افزایش عملکرد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کشاورزی را هم به دنبال دارد.

مرادی با بیان اینکه میزان نیاز کشور به محصول چیزی حدود دو تا پنج هزار تن است، اظهار داشت: بازار فروش این محصول (بایوگارد) تا پایان ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۰۰ تن برآورد شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر اهمیت واردات محصولات دانش بنیان در حوزه کشاورزی تاکید کرد و دلیل این امر را در فرصتی دید که از رهگذر واردات برای تولید کنندگان داخلی فراهم می شود و گفت: شرکت های دانش بنیان باید اجازه رقابت داشته باشند تا بتوانند هم کیفیت شان را ضمن این رقابت ارتقا دهند و هم قیمت شان را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات عملا، مصرف کننده خدمات بهتری را دریافت خواهد کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان مادامی اثرگذار هستند که بتوانند نیاز جامعه را طرح کرده و برطرف کنند و الا تبدیل دانش به یک محصول در آزمایشگاه کار چندان باارزشی نیست. اقدامات این شرکت ها زمانی اقتصادی است که بتوانند در جامعه اثر بگذارند.

وی، شرط اثر گذاری شرکت های دانش بنیان را حمایت های سیاستی دانست و افزود: حمایت فقط پول نیست. هیچ کجای دنیا تغییر سیاست ها اعم از چپ و راست، بر کار شرکت های بزرگ دانش بنیان تاثیری نمی گذارد؛ بنابراین، بزرگترین حمایت از شرکت های دانش بنیانی همچون ما، همین حمایت سیاستی است و اگر دولت ها شرکت های دانش بنیان را با اتخاذ سیاست های اثربخش حمایت کنند، آنها خود می توانند کل بازار کشور را از آن خود کرده و نیاز داخل را برطرف کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا