سیاست

آفریقای جنوبی: ایران از امروز به بریکس می‌پیوندد

آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در گروه اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس، گفت: ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی) به این بلوک خواهند پیوست.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

سوکلال با اشاره به شرکت نمایندگان بلندپایه ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی، در نشست اخیر بریکس که اوایل ماه دسامبر در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، تاکید کرد: با پیوستن این کشورها، اعضای بریکس ۲ برابر خواهد شد.

وی افزود: قرار است نمایندگان اعضای جدید بریکس در نشست بعدی این بلوک اقتصادی که ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در مسکو برگزار خواهد شد نیز شرکت داشته باشند.

به نوشته بلومبرگ، اعضای فعلی شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در ماه آگوست از ۶ کشور جدید که پیشتر درخواست عضویت خود را ارائه کرده بودند، دعوت کردند به این بلوک اقتصادی بپیوندند تا به این ترتیب برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی جهان را با برخی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آن در قالب بریکس، گرد هم آورند.

از میان این ۶ کشور تنها آرژانتین این دعوت را رد کرد چرا که خاویر میلی رئیس جمهور جدید این کشور پس از اینکه در ماه جاری بر سر کار آمد، درخواست عضویت آلبرتو فرناندز رئیس جمهور سابق آرژانتین در بریکس را پس گرفت.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این هفته اعلام کرد که حدود ۳۰ کشور خواهان عضویت در بریکس هستند.

از سوی دیگر یوسف توگار وزیر خارجه نیجریه نیز در ماه نوامبر، گفت: نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا به دنبال این است که تا ۲ سال آینده به عضویت بریکس بپیوندد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا