تکنولوژی

پژوهشگران مشهدی دستگاهی برای اثربخشی داروهای چشمی ساختند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای اثربخشی بیشتر داروهای چشمی شدند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

استادیار گروه “فناوری دارویی”(فارماسیوتیکس) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه با اشاره به کاربرد و اهمیت داروهای چشمی با اثر طولانی‌تر و درمان سریعتر بیماریهای چشمی گفت: برای تولید و آماده‌سازی‌ داروهای چشمی با اثر طولانی‌تر، فرمولاسیون‌های دارویی باید نیمه‌عمر طولانی‌تری را ایجاد کنند.

دکتر حسین کمالی افزود: این در حالی است که داروهای چشمی تحت تأثیر جریان آبی در داخل چشم قرار دارند و شرایط خاص چشم قابلیت پیش بینی آزادسازی دارو ها را پیچیده تر می‌کند.

وی ادامه داد: ما یک مدل ۲ محفظه آزمایشگاهی متناسب با ابعاد چشم انسان و جریان آبی طراحی کرده‌ایم که می‌تواند میزان ماندگاری دارو با توجه به جریان آبی مخصوص چشم را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران مشهدی دستگاهی برای اثربخشی داروهای چشمی ساختند

عضو مرکز تحقیقات داروسازی هدفمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این مدل به طور خاص برای تقلید جریان آب داخل چشمی برای تخمین پاک‌سازی پروتئین های درمانی، انحلال سوسپانسیون های دارویی و پروفایل های رهاسازی ایمپلنت ها و ژل ها از زجاجیه طراحی شده است.

کمالی افزود: در این طرح، ۲ محفظه از جنس پلی متیل متاکریلات برای شبیه سازی حفره چشمی به گونه ای طراحی شده است که حجم نهایی هر حفره متناسب با حجم واقعی حفره چشمی خواهد بود.

وی ادامه داد: این مدل دستگاه کمک شایانی به عدم استفاده از حیوان و حداقل استفاده کمتری از حیوان خواهد داشت و در واقع غربالگری اولیه فرمولاسیون های مختلف توسط این دستگاه انجام خواهد شد و فرمولاسیون بهینه نهایی در حیوان آزمایش خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که این مدل قابلیت ارتقا دارد گفت: یک راه ورودی برای تزریق دارو در شبکیه چشم به گونه ای طراحی شده که پس از راه اندازی دستگاه کمترین خطا را در حجم نهایی ایجاد کند و همچنین در قسمت جلویی دستگاه یک منفذ خروجی برای بررسی و شناسایی دارو و ماده مورد نظر نیز طراحی شده است.

کمالی افزود: همچنین یک منفذ ورودی متصل به پمپ سرنگی برای ایجاد جریان مایی چشم طراحی شده است به گونه ای که این جریان سبب عبور دارو از محفظه خلفی به محفظه جلویی چشم است و نمودی از جریان واقعی مایع داخل چشم انسان است.

وی اضافه کرد: این ۲ محفظه به وسیله یک کیسه دیالیز از همدیگر جدا می‌شوند و عبور مواد از یک قسمت این غشا به قسمت دیگر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا