تکنولوژی

مشهد، قطب تصویربرداری نوین پزشکی در شمال‌شرق کشور

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با داشتن روزآمدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های رادیولوژی، در شمال‌شرق کشور به بیماران خدمات نوین تشخیصی و درمانی ارائه می‌دهند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

در هشتم نوامبر (۱۷ آبان) بیش از ۱۰۰ سال پیش، اشعه ایکس کشف شد که این روز را به نام “روز جهانی رادیولوژی” نامگذاری کرده اند که کشف این اشعه موجب شد تا پزشکان بتوانند درون بدن بیمار را دیده و مناسب‌ترین تصمیم را با تشخیصی درست، برای انجام یک درمان موفقیت‌آمیز داشته باشند.

رادیولوژی نام یک رشته از تخصص‌های پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیرطبیعی کمک می‌گیرد و این رشته‌ و نیز علوم آزمایشگاهی و پاتولوژی تاثیر بسزایی در روند تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف دارند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برترین تجهیزات روز رادیولوژی دنیا را در اختیار دارند که از این طریق توانسته اند در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف گام‌های موفقی بردارند.

مشهد، قطب تصویربرداری نوین پزشکی در شمال‌شرق کشور

مشهد دارای پرسابقه ترین واحدهای تصویربرداری کشور

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مشهد پرسابقه ترین واحدهای تصویربرداری کشور را در خود دارد که پیشینه آنها به بیش از نیم قرن می‌رسد، افزود: متخصصان و دانش آموختگان این بخش همواره به عنوان نیروهای کارآمد در اقصی نقاط کشور به فعالیت اشتغال داشته و حتی در خارج از مرزهای کشور نیز درخشش داشته اند.

مشهد، پرسابقه ترین واحدهای تصویربرداری کشور را دارد که پیشینه آنها به بیش از نیم قرن می‌رسد.

دکتر بهروز زندی افزود: بهره‌مندی از اساتید مجرب و تجهیزات پیشرفته، بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به یکی از معدود مراکز دانشگاهی کشور مبدل کرده است که در آن برخی از خدمات خاص از جمله اقدامات مداخله ای به صورت گسترده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۲ گروه رادیولوژی بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا (ع) مشهد از یکدیگر جدا شده و هر کدام عهده دار امور آموزشی و درمانی بیمارستان تابعه مراکز پزشکی خود شدند.

این مسوول بیان کرد: تحولات شگرف علوم تصویربرداری در طول چند دهه اخیر موجب شده تا دانش پرتوشناسی به عنوان یکی از ارکان اساسی تشخیص بیماریها جایگاه خود را در علوم پزشکی پیدا کند.

درمان برخی از بیماری‌ها به روش‌های کم‌تهاجمی توسط رادیولوژی

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابداع روشهای نوین از جمله اقدامات مداخله‌ای، اهمیت رشته رادیولوژی و علوم تصویربرداری را دوچندان کرده است به نحوی که امروزه علاوه بر موضوعات تشخیصی، درمان برخی از بیماریها به روش‌های کم تهاجمی در قلمرو علوم تصویربرداری تعریف می‌شود.

امروزه علاوه بر موضوعات تشخیصی، درمان برخی از بیماریها به روش‌های کم تهاجمی در قلمرو علوم تصویربرداری تعریف می‌شود.

دکتر زندی، تشخیص بیماری یا حالات غیرطبیعی بدن با کمک روشهای پیشرفته تصویری را از اهداف این بخش دانست و افزود: رادیولوژی دربرگیرنده رشته‌های بسیاری است که بر مبنای کاربرد پرتوهای یون ساز برای تشخیص بیماریها و یا درمان آنها استوار است.

مشهد، قطب تصویربرداری نوین پزشکی در شمال‌شرق کشور

مجهزترین مرکز درمانی تصویربرداری شمال شرق کشور

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع درمانی امام رضا(ع) نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز تصویربرداری مجتمع درمانی امام رضا(ع) با وجود دارا بودن ۲ اَبَردستگاه شامل سی تی اسکن ٢۵۶ اسلایس و ام آر آی ١.۵ تسلا هلیوم فری از مجهزترین و به روزترین مراکز درمانی تصویربرداری شرق کشور محسوب می شود.

مرکز تصویربرداری بیمارستان امام رضا(ع) با وجود دارا بودن دو اَبَر دستگاه سی تی اسکن ٢۵۶ اسلایس و ام آر آی ١.۵ تسلا هلیوم فری از مجهزترین و به روزترین مراکز درمانی تصویربرداری شرق کشور محسوب می شود.

دکتر سیدمجید حسینی با بیان این که دستگاه سی تی اسکن (سی‌تی‌آنژیو) ٢۵۶ اسلایس در بخش رادیولوژی با هزینه ای بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال نصب و راه اندازی شده است، افزود: این دستگاه دارای کیفیت تصویر بالایی است که امکان ارائه تصاویر سه و چهار بعدی با وضوح تصویر و سرعت بالایی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: دقت در تصویربرداری، امکان اسکن بیماران با وزن بالا، بیماران مسن، بیماران در حالت بیهوشی، تصویربرداری از قلب و عروق، اعصاب، کودکان، کاهش میزان اشعه آن به میزان یک سوم تا یک پنجم دستگاه‌های مشابه از دیگر قابلیت‌های شاخص این دستگاه است.

وی گفت: دستگاه ام.آر.آی هلیوم لس ۱.۵ تسلا نیز به عنوان اولین دستگاه ام.آر.آی سوپرکانداکتیو بدون هلیوم در استان خراسان رضوی است که به تازگی با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق پروژه وام بانک جهانی به مجتمع درمانی امام رضا(ع) تحویل و در بخش رادیولوژی این مرکز نصب شده است که در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات آن به بیماران خواهیم بود.

دکتر حسینی با بیان اینکه ارزش تقریبی این دستگاه ۴۰۰ میلیارد ریال است، اظهار کرد: این دستگاه پیشرفته، هلیوم مایع را از ۲ هزار لیتر به کمتر از ۱۰ لیتر می رساند که در مقایسه با دستگاه های قدیمی تر در هزینه و همچنین صرف وقت و زمان کاهش چشمگیری را می توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: از دیگر قابلیت های این دستگاه، استفاده از فیبر نوری در انتقال داده و اطلاعات به صورت دیجیتال نویز سیگنال، سهولت در خاموش کردن میدان مغناطیسی دستگاه با هزینه کم، کاهش مصرف انرژی و هزینه های نگهداشت و همچنین کاهش وزن دستگاه است.

خدمات نوین تشخیصی در بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج)

رییس بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج) مشهد با بیان اینکه در بخش تصویربرداری این بیمارستان، باکیفیت‌ترین تصاویر پزشکی گرفته می‌شود، گفت: این بخش تخصصی، برترین تجهیزات روز رادیولوژی دنیا را در اختیار دارد.

دکتر بهزاد امین‌زاده با بیان اینکه ما همچون گذشته تنها از اشعه ایکس استفاده نمی‌کنیم بلکه هم اکنون از روش‌های مختلف و نوین در حوزه رادیولوژی بهره می گیریم، افزود: در خصوص اهمیت رشته رادیولوژی باید گفت که این رشته، به منزله چشم تمامی رشته‌های پزشکی بوده و هر متخصصی که نیاز به تصویری از بدن بیمار داشته باشد از متخصص رادیولوژی کمک می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج)، تصویربرداری‌های مغز، استخوان، عروق و دیگر قسمت‌های بدن انجام می‌شود، ادامه داد: دستگاه‌ها و تجهیزات تصویربرداری این بیمارستان جزو مجهزترین و به‌روزترین دستگاه‌ها و تجهیزات این حوزه تخصصی است که در شمار برترین‌ امکانات تصویربرداری در سطح کشور محسوب می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج) به ۲ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی، ۲ دستگاه ام آر آی، چهار دستگاه سونوگرافی، یک دستگاه رادیوگرافی و دستگاه‌های مختلف دارای اشعه ایکس مجهز است.

امین‌زاده افزود: به‌طور متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ سی تی اسکن، حدود ۱۰۰ سی تی آنژیوگرافی، افزون بر ۵۰ ام آر آی، بین ۶۰ تا ۷۰ سونوگرافی و حدود ۵۰ رادیوگرافی در این بخش انجام می‌شود.

به‌طور متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ سی تی اسکن، حدود ۱۰۰ سی تی آنژیوگرافی، افزون بر ۵۰ ام آر آی، بین ۶۰ تا ۷۰ سونوگرافی و حدود ۵۰ رادیوگرافی در بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج) انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که تصویربرداری‌های هسته‌ای نیز در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان قائم(عج) انجام می‌شود، ادامه داد: این بخش از ظرفیت برترین متخصصان و به‌روزترین تجهیزات پزشکی این حوزه بهره می برد.

رییس بخش تصویربرداری بیمارستان قائم(عج) اظهار کرد: هم اینک استادان مجرب بسیاری در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی رادیولوژی این بیمارستان فعالیت دارند و به‌طور همزمان خدمات آموزشی و درمانی این حوزه تخصصی را به دانشجویان و مردم ارائه می‌دهند.

امین‌زاده افزود: به دانشجویان پزشکی توصیه می‌کنیم که برای آشنایی با روش‌های مختلف تصویربرداری از ظرفیت متخصصان رادیولوژی استفاده کنند تا در زمان موردنیاز بتوانند مناسب‌ترین درخواست و بهترین تشخیص را با توجه به وضعیت بیمار داشته باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا