فرهنگ

اژدها وارد می‌شود

از آنجایی که سال ۲۰۲۴ در چین سال اژدهاست، موزه ملی چین میزبان ۲۰۰ قطعه آثار هنری از عصر نوسنگی تا اوایل قرن بیستم با موضوع اژدها است.

به گزارش روابط عمومی خبر8 به نقل از ایرنا

در فرهنگ چینی اژدها به عنوان موجودی بسیار مورد احترام و فرخنده در نظر گرفته می شود. چینی‌های باستان معتقد بودند که خدای اژدها باد و باران را کنترل می‌‍ کند و از برداشت محصول محافظت می‌کند. این موزه میزبان ۲۰۰ قطعه از آثار فرهنگی با موضوع اژدها از دوره‌های مختلف تاریخی چین است.

آثار فرهنگی مختلفی مانند ظروف طلا و نقره، ظروف مفرغی، مصنوعات پشمی، ظروف چینی، ظروف لاکی و نقاشی های سنتی که قدمت آنها به عصر نوسنگی تا اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد.

اژدها وارد می‌شوداژدها وارد می‌شود

یکی از جذاب‌ترین آثار این نمایشگاه متعلق به عصر نوسنگی است که قدمت آن به ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ سال پیش می‌رسد، که اثر مهمی برای مطالعه تصاویر اصلی اژدها در دوران باستان است.

سان منگینگ، یکی از کارکنان موزه می گوید: این تصاویر اژدها به عنوان شواهد غیرمستقیم نشان می دهد که عصر نوسنگی مهد تمدن اولیه چین بوده است که با تنوع و وحدت شکل گرفته است.

اژدها وارد می‌شود

در این نمایشگاه همچنین یک صفحه برنز تزئین شده با تصاویری از اژدهاها و ببرها از دوره حمله کشورهای متخاصم (۴۷۵ تا ۲۲۱ قبل از میلاد) در کنار یک گلدان با دسته های اژدهای دوتایی از سلسله تانگ (۶۱۸-۹۰۷) و یک صفحه چوبی سخت حک شده با چندین اژدها به نمایش گذاشته شده است.

اژدها وارد می‌شود

دیگ مربع هومووو در حال حاضر بزرگترین ظرف تشریفاتی شناخته شده از سلسله های شانگ (۱۶۰۰-۱۰۴۶ قبل از میلاد) و ژو (۱۰۴۶-۲۵۶ قبل از میلاد) است که در این نمایشگاه حاضر است.

ظروف مزین به نقوش تزئینی مختلف مانند اژدها، ببر و صورت حیوانات و انسان‌ها معانی متنوعی در این دوره های فرهنگی را منتقل می کند.

اژدها وارد می‌شود

اژدها وارد می‌شود

به باور سنتی چینی ها اژدها بر توفان و سیل کنترل دارد و با این نگاه بود که امپراتور چین اژدها را به عنوان نمادی از نیرومندی و پایداری خود به کار می‌گرفت.

اژدهایان چینی موجوداتی خداگونه و مقدس بودند که چینیان باستان در زمان کاشت بذر محصولات کشاورزی خود، هر ساله مراسمی مفصل برای پرستش آنها برگزار می‌کردند که با رقص‌های مخصوص که هم‌چنان در برخی مناطق چین رایج است برای نزول باران، خوشبختی و شانس به درگاه اژدهایان دعا کنند. اژدهایان قدرت ناپدید شدن و حتی در برخی داستان‌های قدرت سخن‌وری دارند.

اژدها وارد می‌شود

 

اژدها وارد می‌شود

اژدهایان نماد قدرت بدنی، قدرت ذهنی و ثبات هستند که در چین باستان تمامی این مفاهیم به جنس مذکر نسبت داده می‌شد، به این ترتیب می‌توان گفت که براساس اساطیر چین باستان، تمامی اژدهایان مذکر بوده و نماد جنس مرد و قدرت‌های مردانه هستند.

در سنت چینی ها چند نوع اژدها وجود دارد. اژدهای افلاکی یا تیان‌لونگ (Tianlong) که وظیفه او نگهبانی از قلمروی بهشت و محل زندگی خدایان و موجودات نامیراست. اژدهای گنج‌های پنهان یا فوژَنگ‌لونگ (Fuzanglong) که نگهبان گنج‌های باارزش در زمین، آسمان و اقیانوس‌هاست.

این اژدها همان موجودی است که منشا الهام اژدهایان اساطیر کشورهای غربی شده است. اژدهای زمین یا دی‌لونگ (Dilong) حاکم آب‌های زمین است و رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، مرداب‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها را کنترل می‌کند. این اژدها در داستان میمون‌شاه پادشاه دریاست و سان ووکونگ از قصر او دزدی می‌کند. اژدهای آسمانی یا شن‌لونگ (Shenlong) که حاکم باد و باران است. این موجود همان اژدهای مقدسی است که مراسم پرستش و دعا به درگاه او برای نزول باران تا به امروز در برخی نقاط سرزمین پهناور چین برگزار می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا