اندیشه

روحانی کانال فضای مجازیتان را خود انتخاب کنید

هر چند شیوع کرونا باعث تطعیلی بسیاری از مراکز مذهبی و دینی شده است و مانند گذشته نمی‌توان پای منبر سخنرانان دینی نشست. اما گروهی از روحانیون جهادی با آغاز ماه مبارک رمضان، زمین تبلیغ خود را عوض کرده و مهمان خانه‌های شما می‌شوند.

از آنجایی که به علت شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا و دریافت خدمات دینی و مشاوره با کارشناسان دینی به صورت حضوری محدود شده است. گروهی از طلاب و روحانیون جهادی در قالب گروه فرهنگی تبلیغی واعظون اقدام به راه‌اندازی سامانه کانون خدمات فرهنگی دینی با هدف تسهیل و توسعه ارتباط مدیران محیط‌های مجازی کردند.

روستا آزاد: ماه رمضان معارف دینی از طرق مختلف مجازی به مخاطب می‌رسد 

البته حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به طرح‌های جایگزین تبلیغ حضوری ابراز می‌دارد:‌ همان طور که دشمن در فضای مجازی به صورت کامل در حال کارکردن و تبلیغ است، ما نیز می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و معارف دینی خود را از طرق مختلف مجازی به مخاطبان خود برسانیم.

وی با اشاره به عدم اعزام مبلغ از قم به دیگر نقاط کشور جهت تبلیغ معارف دینی می‌افزاید: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طرح‌هایی جایگزین تبلیغ حضوری ایجاد و در حال اجرا است که از جمله این طرح‌ها؛ توسعه پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در زمینه بالا بردن تعداد کارشناسان پاسخگو و همچنین بالا رفتن زمان پاسخگویی کارشناسان است.

پناهیان: مبلغان در فضای مجازی مردم را با دعای «افتتاح» آشنا کنند/ ویژگی‌های تبلیغ مجازی

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از خطبا و کارشناس دینی با اشاره به اهمیت این طرح بیان می‌دارد: در ایامی که سبک زندگی انسان‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است و مردم بیشتر نیازمندی‌هایشان را از طریق فضای مجازی تأمین می‌کنند موضوع تبلیغ دین نیز باید در این عرصه به صورت دقیق و مفید وارد شود.

البته وی توصیه‌ای هم خطاب به مبلغان فضای مجازی دارد و می‌گوید:‌ موضوع دیگری که مبلغان در این عرصه باید به آن بپردازند، آشنا کردن مخاطبان با دعای شریف افتتاح است که دعای فوق‌العاده‌ای است باید ماه رمضان را با دعای افتتاح به مخاطبان خود بشناسانیم، همان طور که مردم صبح جمعه را به دعای ندبه و ماه محرم را به روضه‌های حضرت سیدالشهدا (ع) می‌شناسند.

حجت‌الاسلام پناهیان در مورد ویژگی‌های تبلیغ مجازی اعتقاد دارد: این نحوه از تبلیغ به مراتب از تبلیغ حضوری و چهره به چهره با داشتن ویژگی‌هایی همچون تشکیل گروه، سطح‌بندی مخاطبان، پاسخگویی به سؤالات مخاطبان و نقد و بررسی دیدگاه‌های آنان، تداوم ارتباط و تربیت سرگروه و مربی، بالاتر است که این موارد در تبلیغ حضوری به ندرت اتفاق می‌افتد.

کرونا نتوانست امر تبلیغ را به تعطیلی بکشاند/ عزم طلاب جهادی برای نشر معارف الهی

سامانه کانون خدمات فرهنگی دینی که به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان راه‌اندازی شده است، مدیران محیط‌های مجازی و محیط‌های مجازی تعاملی شامل؛ انجمن‌های گفت‌وگو، سایت‌های تعاملی، کانال‌ها و گروه‌های پیام رسان، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های تعاملی می‌توانند نسبت به درخواست کارشناس اقدام کنند.

همچنین دیگر طلاب و مبلغان دینی خواهر و برادر می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه در این حرکت جهادی شرکت کنند.

معرفی و اعزام کارشناس به محیط‌های تعاملی فضای مجازی جهت تقویت بنیه و محتوای مذهبی، ایجاد بستر ارتباط مستمر گروه‌ها و کانال‌ها یا حتی مخاطبان آن‌ها با عالمان دینی، ایجاد و تقویت شبکه باز نشری، زمینه‌سازی شبکه تولید و باز تولید فرهنگی با بهره‌گیری از همکاری مدیران و اعضای گروه‌ها و کانال‌ها از اهداف این طرح ذکر شده است.

این در حالی است که کارشناسان مذهبی معرفی شده از سوی این سامانه، از مبلغان و فضلای حوزوی هستند که صلاحیت آن‌ها برای فعالیت فرهنگی و تبلیغی از مسیرهای مختلف برای مدیران سامانه احراز شده است و  همکاری و فعالیت فرهنگی کارشناسان در محیط‌های مجازی، به صورت جهادی و بدون دریافت هزینه است.

خدمات فرهنگی کارشناسان، شامل پاسخگویی به سؤوالات در موضوعات تخصصی به صورت خصوصی یا عمومی در محیط‌ها، ارائه سخنرانی صوتی یا تصویری زنده یا آفلاین ، تولید محتوا و … بیان شده است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانند از اینجا اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن