تکنولوژیسیاست

چرا واردات آیفون ممنوع است؟

ایسنا نوشت: همزمان با مطرح شدن ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های پس از آن، ابهاماتی در زمینه چرایی این اتفاق مطرح شد.

ابتدا برخی مسؤولان اینگونه توضیح دادند در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی بوده و برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو دچار مشکلاتی هستیم، منطقی نیست برای واردات کالاها از جمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف شود.

از سوی دیگر بعضا و به صورت غیر رسمی مواردی از اینکه احتمال اتصال به اینترنت ماهواره‌ای یکی از دلایل دیگر ممنوعیت واردات آیفون است شنیده شد. دلیلی که کارشناسان آن را تأیید نکردند بلکه معتقد بودند این موضوع واقعیت ندارد و قابلیتی که این گوشی همراه دارد این است در شرایط اضطراری آن هم نه در همه کشورها مانند آمریکا کاربران می‌توانند پیام کمک به شماره‌های اضطراری ارسال کنند تا با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند و در همین حد است؛ بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره‌ای به عنوان دلیل مطرح شده برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور صحت ندارد.

در همین رابطه اخیرا جزئیات تازه‌ای از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ اعلام شد. دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در این زمینه با اشاره به برگزاری چندین جلسه مشترک و ارائه راهکارهایی از جمله افزایش تعرفه واردات آیفون به مسئولان مختلف تصریح کرد: در ماه‌های اخیر انتشار اخبار ضد و نقیض در این رابطه باعث تهییج بازار شده بود. اما در نهایت پاسخ کلی که به انجمن واردکنندگان موبایل داده شد این بود که ارزبری آیفون ۱۴ و ۱۵ زیاد بوده است.

او درباره تفاوت بین ارزبری آیفون ۱۳ با مدل‌های بعدی وجود دارد اینگونه توضیح داد که میزان ارزبری این محصولات متفاوت است؛ در اصل اکثر کسانی که به دنبال خرید آیفون ۱۲ و ۱۳ بودند، محصول مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و تقاضای آن‌ها کمتر از مدل‌های جدید آیفون است.

البته او به استدلال مسئولان مانند اعمال تحریم‌ها و عمل متقابل نسبت به آن هم اشاره کرد و گفت: در اصل تمام این اظهارات حاصل شنیده‌های ما از مسئولان است تا تکلیف اعضای صنف مشخص شود و جلوی سوء استفاده‌ها نیز گرفته شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که همزمان با ممنوعیت واردات این گوشی و وجود تمایل به خرید آن بازار سوءاستفاده و کلاهبرداری هم در این زمینه فراهم شده است به گونه ای که اوایل تابستان سال جاری تبلیغات گسترده‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی و برخی واحدهای صنفی مبنی بر بازگرداندن آنتن آیفون ۱۴ قاچاق با شگردهایی مانند تغییر سیم‌کارت مشاهده شد.

بنابراین از سوی انجمن موبایل هشدار داده شد که اگر استفاده از این روش‌های جدید به صرفه اقتصادی برای همه گوشی‌های پرمصرف و ارزان قیمت برسد، عملا طرح رجیستری کارایی خود را از دست خواهد داد و قاچاق مسافری بازار را خواهد گرفت. بنابراین با توجه به شرایط موجود برای این گوشی مسئولان توصیه می‌کنند به دلیل اینکه این مدل گوشی در ایران سرویسی دریافت نمی‌کند، از این رو مردم باید از خرید آن اجتناب کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا