تکنولوژی

ساخت حسگر پوشیدنی که از عرق بدن میزان اسیداوریک را مشخص می‌کند

محققان در دستاوردی جدید حسگر پوشیدنی و حساسی را ساختند که از روی عرق بدن، میزان اسیداوریک تشخیص داده می‌شود.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

محققان دانشکده مهندسی دانشگاه پوردو در آمریکا ابزاری اختراع کردند که می‌تواند اسیداوریک را از روی عرق انسان شناسایی کند. این دستگاه به‌صورت غیرتهاجمی، امکان پایش مستمر اسیداوریک را دارد و می‌توان از آن برای رصد و نظارت شرایط بیماران استفاده کرد.

ونژو وو از محققان این پروژه گفت: نظارت مستمر روی اسیداوریک در عرق انسان می‌تواند امکان تشخیص بیماری را به شکلی بی‌سابقه فراهم کند و در تشخیص شرایطی نظیر اضطراب یا فشار خون بالا به پزشکان کمک کند.

وی تصریح کرد: این تیم حسگر غیرتهاجمی را ساخت که به صورت پوشیدنی بوده و می‌تواند سطح اسید اوریک را در عرق انسان پایش کند. این حسگر در انتظار ثبت اختراع بوده و به‌نام Epics شناخته می‌شود. این فناوری دارای حساسیت بالاتری نسبت به حسگرهای فعلی بوده و قابل پوشیدن است و می‌توان آن را از مواد ارزان تر نسبت به حسگرهای سنتی که میزان اسید اوریک را اندازه گیری می کنند، تهیه کرد.

این محقق یادآور شد: اسید اوریک در بدن انسان به‌عنوان محصول نهایی متابولیسم پورین ساخته می‌شود. همچنین به عنوان هشدار عمل می‌کند که باعث التهاب به‌عنوان یک پاسخ ایمنی می‌شود.

وو گفت: تغییر در غلظت اسید اوریک می‌تواند بیماری‌های فیزیولوژیکی مانند نقرس، هیپریوریسمی و فشار خون بالا و همچنین شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی را نشان دهد.

در حال حاضر فناوری‌هایی برای تشخیص اسید اوریک وجود دارد اما در این بین مزاحمت‌هایی نیز در فرآیند تشخیص وجود دارد.

 

ساخت حسگر پوشیدنی که از عرق بدن میزان اسیداوریک مشخص می‌شود

این پژوهشگر همچنین توضیح داد: حسگرهای پوشیدنی فعلی برای اندازه‌گیری سطح اسید اوریک در عرق محدودیت‌های مختلفی، از جمله فرآینده ساخت پیچیده، نیاز به ابزارهای پیشرفته، مواد اولیه گران قیمت و عملکرد پایین دارند.

سطح اسید اوریک در عرق یک انسان سالم به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از سطح اسید اوریک در خون است. این بدان معنی است که حسگرها باید توانایی بالاتری برای شناسایی اسید اوریک داشته باشند.

وو و تیمش حسگر مورد نظر را از نانومیله‌های اکسید روی، یک ماده غیر سمی، زیست سازگار و از نظر الکتروشیمیایی فعال ایجاد کردند. آنها این حسگر را آزمایش کرده و نشان دادند که نسبت به حسگرهای اسید اوریک رایج، عملکرد بهتری دارند.

نتایج این پروژه در مقاله‌ای با عنوان Flexible piezo-electrocatalytic uric acid sensor در نشریه علمی Nano Energy منتشر شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا