اقتصاد

۳۰۰ هزار قطعه مورد نیاز صنعت هوایی طراحی و عرضه شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین اصلی صنعت هوایی کشور تاکنون ۲ هزار مدل و ۳۰۰ هزار قطعه مورد نیاز این صنعت را طراحی و عرضه کرده‌اند.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

«محمد محمدی بخش» امروز (سه شنبه) در نشست خبری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام افزود: صنعت هوایی کشور در دوران تحریم‌ها نه تنها زمین گیر نشد بلکه شبکه پروازی آن گسترده‌تر شد.

وی بیان‌داشت: پیام روشن نمایشگاه برای جهان این است که با وجود این شرایط سخت تحریم، با استفاده از توان داخل و توان شرکت‌های دانش بنیان و شبکه تامین موجود در کشور این صنعت زمین‌گیر نشد.

محمدی‌بخش در ادامه از برگزاری جلسه با وزیر هوانوردی، مسئول سازمان هواپیمایی کشوری عربستان و سفیر این کشور خبر داد و گفت: در این زمینه مقرر شد موارد را به تصویب مقامات ذی‌صلاح دو کشور برسانیم.

وی ادامه‌داد: در این زمینه مذاکرات آغاز شده، نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی تعیین شده و مقدمات قراردادها به انجام رسیده است و پروازها از سوی دو ایرلاین هما و معراج انجام خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از ارائه درخواست‌ها به صورت رسمی به عربستان خبر داد تا به منظور افزایش پروازهای عمره، تمتع و برنامه‌ای‌مان به اهداف مد نظر برسیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در زمینه قطعات، نرم‌افزارها و اقلام مصرفی نیازهای متعددی داریم و دست یاری را به سمت صاحبان سبک و تولید دراز کرده و پاسخ مثبت نیز گرفته‌ایم.
وجود ۱۳۴ فروند هواپیمای زمین‌گیر
وی خاطرنشان کرد: در کشور شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند نیازهای مصرفی و اقلام مورد نیاز صنعت هوایی را تامین کنند، اما با توجه به وجود ۱۳۴ فروند هواپیمای که بیش از دو سال زمین گیر هستند، پاسخگو نیست.
محمدی بخش تصریح کرد: در این زمینه هرچه تنوع داشته و عمق دهی داشته باشیم، افزایش تاب‌آوری و توسعه ناوگان اتفاق خواهد افتاد و این موضوع، ضمن رعایت استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری یک ضرورت است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان داشت: در اجلاس “آیکن” امسال که از جلسات مهم ایکائو است، بیش از ۱۰۰ کشور در سطح مدیران سازمان هوانوردی یا سازمان هواپیمایی کشوری حضور داشتند و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده توانستیم با ۲۰ کشور از قاره‌های مختلف در حاشیه این اجلاس جلسات دوجانبه برگزار کنیم که منتج به انعقاد تفاهم‌نامه یا توافقنامه شد.
وی گفت: اکنون هیچ مقصد پروازی وجود ندارد که با طرف مقابل پروازی مان توافق یا تفاهم‌نامه نداشته باشیم و بسیاری از دغدغه‌های ما در این زمینه از جمله ارائه خدمات هندلینگ، ارائه خدمات به مسافران و سوخت مورد توافق قرار گرفت.

کاپیتان محمدی بخش در ادامه با اشاره به موضوع سوخت هوایی یادآور شد: حذف یارانه‌های سوخت حوزه هوایی از سال ۹۴ مطرح بود اما تا امروز به دلایل مختلف به تعویق افتاده است و اکنون در دستور کار دولت است.
وی، نرخ سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی برای پروازهای داخلی را تنها مزیت شرکت‌های داخلی به خارجی برشمرد و گفت: قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار مورد تایید ما است اما اگر این نرخ از قیمت گذاری خارج شود باید متعادل سازی شده و از طریق کمیسیون اقتصادی ابلاغ شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: تاثیرگذاری و نرخ حساسیت قیمت بلیت هواپیما به قیمت سوخت به تصمیم گیران نظام اعلام شده است.
وی گفت: باید صبر کنیم تا مباحث فنی در کمیسیون اقتصادی دولت که در آن مسئولان وزارت نفت، راه و شهرسازی، بخش خصوصی و غیره حضور دارند مطرح شود و تصمیم گیری انجام شود.
محمدی‌بخش همچنین هرگونه تغییر نرخ بلیت هواپیما را منوط به تصمیمات ستاد تنظیم بازار برشمرد.

صنعت هوایی در حال بازگشت به شرایط ۲ سال پیش است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با بیانی که امروز پس از دو سال و با عبور از تحریم‌ها و شرایط کرونایی در حال بازگشت به ریل قابل قبول هستیم، گفت: تعداد پروازهای عبوری از کشور با ثبت رکورد، به شرایط پیش از کرونا برگشته است.
وی بیان داشت: بر اساس اعلام فرودگاه مهرآباد، ماه گذشته رکورد پروازها در این فرودگاه به بالای ۴۰ هزار در نفر در روز افزایش یافت و به شرایط پیش از کرونا بازگشت.
محمدی بخش، نیاز کشور به هواپیما را ۵۰۰ فروند اعلام کرد و گفت: اکنون شاهد ناترازی عرضه و تقاضا در این بخش هستیم و تا رسیدن به رقم ۵۰۰ فروند با مشکل مواجه خواهیم بود.
وی اضافه کرد: این در حالیست که درخواست‌های مردم از پروازهای هوایی افزایش یافته و در مقایسه امروز با شرایط سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش پروازهای خارجی از فرودگاه امام، افزایش پروازهای اربعین، کیش، مشهد و غیره هستیم.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به انجام یکی از پیچیده‌ترین عملیات تعمیر و نگهداری هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در کشور و رونمایی از آن با حضور وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: بازگشت هواپیماهای زمین گیر به چرخه فعالیت امری زمانبر است و علاوه بر آن واردات هواپیماهای دست دوم به صورت علی‌الدوام انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه فرودگاهی و ناوگان ظرفیت فوق العاده‌ای نسبت به ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم وجود دارد، به طوری که ۱۷ هواپیمای باری با ظرفیت ۱۰ تن تا ۱۰۰ تن در اندازه‌های مختلف حمل و نقل حضور دارند.

نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام، افزود: امروز صنعت هوایی با چهار راهبردی که برای توسعه ناوگان خود تعریف کرده، نیاز دارد تا دستاوردهای خود را در قالب یک نمایشگاه صنعت هوایی در معرض دید قرار دهد.

وی گفت:‌ فرودگاه پیام یکی از مراکز مورد توجه ما است که دارای یکی از بزرگترین مراکز آموزشی، آموز شخلبانی، تعمیر و نگهداری، همچنین در بخش باری و مسافری، ترمینال و غیره است و همین موضوع ما را بر آن داشت که در ایام پایانی سال ۱۴۰۲ نمایشگاهی از توانمندی‌ها و دستاوردهای این صنعت را در این فرودگاه برگزار کنیم.

محمدی‌بخش خاطرنشان‌کرد: این نمایشگاه در سه بخش نمایشگاهی، جنبی و نمایش‌های هوایی برگزار خواهد شد که بخش‌های جنبی شامل سخنرانی، پنل‌های تخصصی، بازی‌های دیجیتال حوزه هوانوردی و برنامه تلویزیونی بوده و در بخش نمایش های هوایی برنامه‌هایی از قبیل نمایش هواپیماهای نظامی، مسافری پهن‌پیکر، هواپیمای سبک و فوق سبک، پهپاد، هلی‌کوپتر و چتربازی خواهد داشت.

وی ادامه‌داد: همچنین در بخش نمایشگاهی شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، شرکت‌های خدمات هوایی، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما و هلی‌کوپتر، استارتاپ‌ها و شرکت های نوپا، پارک‌ها

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا