فرهنگ

کارگردان «فیزیکدان‌ها»: سلبریتی‌ها به تئاتر آسیب می‌زنند

کارگردان نمایش «فیزیکدان‌ها» با بیان این‌که سلبریتی‌ها به شدت به تئاتر آسیب می‌زنند، گفت: این کار صرفا برای گیشه است و اصلا برای بازی نیست، تهیه‌کننده به دنبال فروش است و شکی در این وجود ندارد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

مهدی کمیلی در گفت وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا اظهار کرد: کاملا مخالف ایرانیزه‌شدن نمایشنامه‌های خارجی هستم چون نمایشنامه زیبایی خود را از دست می‌دهد و حرف نویسنده از بین می‌رود. اگر بخواهم چنین کاری کنم از نمایشنامه ایرانی با نویسنده ایرانی کار می‌کنم. حرف‌های نویسنده در نمایشنامه خارجی باید زده شود.

کارگردان نمایش «فیزیکدان‌ها» اضافه کرد: در این کار، اصلا اقتباسی از نمایشنامه نشده بود اما تنها تعدادی از شخصیت‌ها کم شدند چون در حوصله مخاطب ما نبود طولانی شود و یک سری حرف‌ها هم سنگین بود.

بازیگر تئاتر، بدن، بیان و حس آماده دارد و در لحظه باید کار را انجام دهد

کمیلی همچنین در این باره که چقدر معتقد هستید بازیگران تئاتر در عرصه تصویر می‌توانند موفق باشند؟ اظهار داشت: بازیگران تئاتر خیلی زیاد در عرصه تصویر می‌توانند موفق باشند. بازیگر تئاتر، چند بعدی است و چند بعد صحنه را می‌شناسد اما بازیگری که صرفا کار تصویری می کند بعدهای دیگر را نمی‌شناسد. بازیگر تئاتر، بدن، بیان و حس آماده دارد و در لحظه باید کار را انجام دهد اما بازیگر سینما همانند بازیگر صحنه نمی‌تواند ایفای نقش کند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما گفت: بازیگران سینما در عرصه تئاتر وارد می‌شوند که بگویند هنرمند و خیلی تئاتری هستیم اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.

سلبریتی‌ها صرفا برای گیشه هستند

وی درباره بازگشت بازیگران سلبریتی به عرصه تئاتر گفت: این کار صرفا برای گیشه است و اصلا برای بازی نیست و تهیه‌کننده به دنبال فروش است و شکی در این وجود ندارد.

کمیلی در این باره که حضور چهره های سلبریتی در عرصه تئاتر چه رونقی می تواند به آن بکند؟ اظهار داشت: این کار به رونق گیشه مطمئنا کمک می‌کند اما به خود هنر تئاتر به شدت آسیب می‌زند.

این کار به رونق گیشه مطمئنا کمک می‌کند اما به خود هنر تئاتر به شدت آسیب می‌زند

وی افزود: خیلی از بازیگران تئاتر مدت‌هاست بیکار هستند و از منابع دیگر امرار معاش می‌کنند؛ در حالی که توانایی بازی و استعداد بالا دارند و می‌توانند دیده شوند اما چنین اتفاقی به دلایلی چون لابی‌گری‌ها برایشان نمی‌افتد.

کمیلی در عین حال درباره حضور کارگردان‌های سینما و تلویزیون در سالن‌های تئاتر برای انتخاب و کشف بازیگران مستعد گفت: این کار خیلی تاثیرگذار است و در کار قبلی دو نفر از بازیگران سر کار سینمایی رفتند. در این کار هم چند نفر از بازیگران در آستانه ورود به کارهای جدید تئاتر هستند، یکی از بازیگران هم برای کار سینمایی انتخاب شده است. این اتفاق درستی است.

وی همچنین افزود: یکی از مشکلاتی هم که ما در نمایش داشتیم حمایت نشدن از سوی مجموعه عمارت ارغوان بود. در فضای هنر و تئاتر همان لابی بازی‌ها، پارتی بازی و رفاقت‌های پشت پرده را داریم که کاری را به زمین بزنند یا کاری را بالا بکشند.

کارگردان فیزیکدان‌ها تصریح کرد: بدترین اتفاقی که برای دنیای بازیگری می‌افتد کارگاه های کوتاه مدتی است که در آنها یک سری افراد بدون داشتن هیچ گونه تعریفی از بازیگری، به یک سری جوان‌تر از خود آموزش می دهند که وضعیت فعلی در عرصه بازیگری حاصل این کارگاه‌هاست.

فقط ۴، ۵ نمایش تئاتر قابل تماشا هستند

وی افزود: شاید به جرات بتوان گفت از ۲۰ نمایشی که اجرا می‌شود نهایت ۲ تا ۴ نمایش خوب و قابل دیدن است و در آنها بازیگران حرفه‌ای ایفای نقش دارند و مابقی نمایش ها اصلا قابل دیدن نیستند.

کمیلی همچنین درباره دلیل ساخت نمایش فیزیکدان‌ها گفت: در واقع، حرف نمایش دغدغه من بود. جنگی که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد؛ اینکه روز به روز انسانیت کم رنگ تر می‌شود و جای خود را به دیگر چیزها می‌دهد. این‌که شاید روز به روز آدم‌های فیک و انسان‌نما بیشتر می‌شود و فیزیکدان‌ها این حرف را اما در قالب کمدی می‌زند. نظر دورنمات نویسنده فیزیکدان‌ها هم این است و می‌گوید ما می‌توانیم در مورد سیاست دنیا حرف بزنیم و در تنها راهی که می‌توانیم در مورد آن حرف بزنیم کمدی است.

وی با اشاره به حدود ۳ ماه تمرین گروه درباره چالش‌های انتخاب بازیگر برای نمایش فیزیکدان‌ها گفت: بازیگرهای کار، حرفه‌ای هستند و با برخی از اینها قبلا در صحنه با هم کار کردیم. رسیدن به آن چیزی که مد نظرم بود یک پروسه سخت‌تری بود. تمرین‌های ما از ساعت ۱۱ شروع می‌شد و تا ساعت ۴ بامداد روز بعد ادامه داشت.

دورنمات در سال ۱۹۶۲ نمایشنامه فیزیکدان‌ها را به نگارش درآورد. داستان این اثر در تیمارستان دانشمندان دیوانه می‌گذرد که هرکدام از آن‌ها فکر می‌کند یک شخصیت برجسته دوران است. بوتل

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا